Wkrótce rozpocznie się kompleksowa przebudowa dworca w Gliwicach. Polskie Koleje Państwowe SA podpisały w poniedziałek umowę z wykonawcą prac budowlanych. Wartość kontraktu to 136,8 mln zł - podało biuro prasowe spółki.
Głównym celem przebudowy dworca w Gliwicach jest poprawa komfortu podróżnych. Zasadniczą zmianą we wnętrzu będzie połączenie specjalnym korytarzem odrębnych dotąd holów głównego i autobusowego. Cały kompleks będzie bardziej przyjazny dla osób niepełnosprawnych - będą ułatwienia dla osób niewidomych, zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona zostanie część okienek kasowych, pojawią się windy.
Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji dla podróżnych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa rozbudowany będzie system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesne systemy powiadamiania o pożarze oraz inteligentnego zarządzania budynkiem.
Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowana zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi, zyska nową iluminację. Nad wejściem głównym zainstalowany zostanie nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele. Powstaną tam windy i schody ruchome oraz nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Perony będą miały całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.
Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury potrwa do końca 2015 r. Jedynie prace przy peronie 4. zostaną ukończone w 2016 r.
Kompleks dworca przebuduje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. W najbliższych dniach plac budowy zostanie przekazany wykonawcy, a następnie rozpoczną się prace budowlane. Inwestycja to wspólny projekt PKP SA i PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Przedsięwzięcie ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. - To jeden z najszerzej zakrojonych projektów, realizowanych przez Grupę PKP - powiedział zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji w PKP SA Wojciech Rokicki.
Dotychczas przy udziale środków UE przebudowano dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowano nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Trwają inwestycje w Szczecinie i Bydgoszczy.
Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.