REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 marca 2014 15:36 Polska Agencja Prasowa 2,725 odsłon

Transport: ile firmy kolejowe zapłacą za dostęp do torów?

Projekt cennika, który ma wejść w życie razem z rozkładem jazdy pociągów 2014/2015, przygotowano uwzględniając te same założenia i regulacje, jak w ubiegłym roku. To, ile przewoźnik zapłaci za dostęp do torów, zależy od tego, jaką kategorię ma dana linia kolejowa i ile waży pociąg
fot: Maciej Dorosiński

Zarządzająca torami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przekazała do Urzędu Transportu Kolejowego do zatwierdzenia projekt cennika dostępu do torów, który miałby obowiązywać w przyszłym roku. Według projektu, średnia stawka będzie nieco niższa niż obecnie.

Kolejarze zapewniają, że nowe stawki są naliczone zgodnie z wymogami Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W maju zeszłego roku ETS uznał, że PKP PLK naliczała opłaty nieprawidłowo. W związku z tym kolejarze zmienili wyliczenia - w efekcie stawki na ten rok były niższe średnio o jedną piątą. Opłaty w przyszłym roku też będą niższe, choć już nieznacznie. "Średnia stawka sieciowa jest niższa o 0,11 proc. wobec cennika na rok 2013/14" - dowiedziała się PAP w PKP PLK.

Projekt trafił do UTK w środę (12 marca). Teraz prezes urzędu ma 30 dni na zatwierdzenie stawek lub odmowę ich zatwierdzenia.

Projekt cennika, który ma wejść w życie razem z rozkładem jazdy pociągów 2014/2015, przygotowano uwzględniając te same założenia i regulacje, jak w ubiegłym roku. To, ile przewoźnik zapłaci za dostęp do torów, zależy od tego, jaką kategorię ma dana linia kolejowa i ile waży pociąg. Zasady kategoryzacji linii i przedziały masy brutto pociągów mają być takie same, jak obecnie.

Kolejarze proponują przewoźnikom niższe opłaty za korzystanie ze stacji i przystanków kolejowych, gdzie nie ma megafonów do zapowiedzi głosowych. Oznacza to, że tańsze będzie zatrzymywanie się na prawie 90 proc. z nich. Niestety, więcej trzeba będzie zapłacić za korzystanie z 20 największych stacji oraz stacji i przystanków o znaczeniu regionalnym i aglomeracyjnym, gdzie są systemy informowania podróżnych.

Ponadto PKP PLK proponuje obniżenie o jedną piątą opłaty za przydzielanie tras poza rocznym rozkładem jazdy - ma to szczególne znaczenie dla przewoźników towarowych. Niższy niż obecnie ma być udział opłat za korzystanie z peronów oraz informację pasażerską w całkowitym koszcie dostępu do infrastruktury.

Wyrok ETS z zeszłego roku nie tylko wymusił na kolejarzach zmianę sposobu naliczania opłat za dostęp do torów, ale także spowodował, że trzeba zmienić rozporządzenie, na podstawie którego kolejarze naliczali opłaty. Resort infrastruktury i rozwoju przygotował odpowiedni projekt, ale jest on dopiero na etapie uzgodnień i nie wiadomo, kiedy ostatecznie miałby wejść w życie. Tymczasem kolejarze muszą przestrzegać terminów dotyczących ustalania nowego cennika. PKP PLK zapewnia jednocześnie, że projekt nowych stawek jest zgodny z wyrokiem ETS.

Jak poinformował PAP rzecznik ministerstwa Piotr Popa, zgodnie z projektem nowego rozporządzenia nowe zasady ustalania opłat stosowane byłyby od połowy grudnia 2014 r. Rozporządzenie również zakłada, że przewoźnicy będą płacić za dostęp do torów mniej. Jest to postulat od lat podnoszony przez przewoźników, którzy argumentują, że w Polsce tory należą do najdroższych na kontynencie, podczas gdy ich stan jest fatalny.

- Co do zasady, w stosunku do obowiązującego rozporządzenia, nowe przepisy przewidują zmniejszenie wysokości opłat pobieranych od przewoźników. Jednocześnie wprowadzono przewidzianą w przepisach unijnych możliwość różnicowania opłat w zależności od rodzaju realizowanego przewozu. Należy jednak zaznaczyć, iż rozporządzenie jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i projekt może jeszcze ulec zmianie - powiedział Popa.

Resort szacuje, że obniżenie opłat za dostęp do torów będzie kosztował budżet 35 mld zł w ciągu kolejnych 10 lat. Ale jak zastrzegł rzecznik, również ta kwota jest szacunkowa i prawdopodobnie będzie jeszcze weryfikowana.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • XPURB
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Kwalifikacje górnicze po nowemu
8 maja 2024
17,035 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]