Polska chce, by warta 8 mld zł modernizacja pięciu linii kolejowych - m.in. z Wrocławia do Poznania, z Warszawy do Poznania i Rail Baltica - była prowadzona z wykorzystaniem środków z funduszu "Łącząc Europę" (CEF).
"W pierwszym naborze w ramach funduszu "Łącząc Europę" Polska ma zamiar zgłosić pięć projektów kolejowych o wartości 8 mld zł" - poinformował wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki, cytowany we wtorkowym komunikacie resortu.
Zgodnie z informacjami resortu, prace modernizacyjne prowadzone będą na linii kolejowej E59 Wrocław - Poznań (granica województwa dolnośląskiego - Czempiń), E20 Warszawa Poznań (Sochaczew - Swarzędz), E75 Rail Baltica (Sadowne - Białystok) oraz na liniach Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki i linii obwodowej Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska.
"Celem jest zmodernizowanie do 2023 r. około 90 proc. polskiej części sieci pasażerskiej i towarowej, skrócenie czasu podróży między miastami wojewódzkimi do 1 godziny i 50 minut oraz uzyskanie stałych prędkości pociągów na długich odcinkach" - podkreślił Klepacki.
W komunikacie podano, że po włączeniu Polski do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, przez nasz kraj będą przebiegały dwa korytarze sieci bazowej: z północy na południe Bałtyk - Adriatyk oraz ze wschodu na zachód Bałtyk - Morze Północne. Wyjaśniono, że sieć bazowa oznacza pełną elektryfikację linii, w miarę możliwości również bocznic, stworzenie warunków do prowadzenia pociągów o długości 740 m, jeżdżących z prędkością 100 km/h, przy wykorzystaniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.
Fundusz "Łącząc Europę" ma wspierać projekty infrastrukturalne w obszarze transportu, energetyki i technologii informacyjnych. Będzie zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. W ramach instrumentu będą finansowane działania mające na celu rozbudowę infrastruktury służącej wzmacnianiu Wspólnego Rynku Europejskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.