Porty w Szczecinie i Świnoujściu w u.br. przeładowały o 7 proc. więcej towarów niż w 2012 roku - poinformowano PAP w czwartek (23 stycznia) w dziale marketingu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
- W 2013 roku w obu portach przeładowano 22 mln 750 tys. ton towarów, co stanowiło 7-proc. wzrost w porównaniu do 2012 roku. Tym samym jest to najlepszy wynik przeładunkowy w portach Szczecina i Świnoujścia od 1980 r. - powiedziała Karolina Bierdzińska.
Na taki wynik złożyły się większe przeładunki w prawie wszystkich grupach towarowych.
Największy wzrost nastąpił w przeładunkach rudy - w tej grupie towarowej przeładunki wzrosły o 268,3 proc., osiągając wielkość ponad 2,6 mln ton. Wzrosły także przeładunki węgla o 6,4 proc. - w ubiegłym roku przeładowano 4,5 mln ton tego towaru; zboża o 18,2 proc. (ponad 1,6 mln przeładowanych ton) i ropy o 15,5 proc. (1,6 mln ton w 2013).
Rok 2013 zakończył się także większymi przeładunkami kontenerów - w ciągu całego roku przeładowano 62,3 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera), co stanowiło wzrost o 19,4 proc. w stosunku do 2012 roku. Większe były także przeładunki drobnicy promowej i wyniosły 6,6 mln ton (licząc z wagą środków transportu), co stanowiło 2,7 proc. wzrostu w porównaniu do wyniku z 2012 roku.
Spadki wystąpiły praktycznie w dwóch grupach - w grupie towarowej "inne masowe" - o 28,5 proc. (niecałe 3 mln ton w 2013 r.) oraz w grupie drewno - o 33,3 proc. (16,8 tys. ton w 2013 r.). Spadek przeładunków innych masowych związany jest z zakończeniem przeładunków kruszywa wykorzystywanego przy budowie terminalu LNG w Świnoujściu.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą uniwersalny, a zarazem jeden z największych kompleksów portowych na Bałtyku, położony u ujścia rzeki Odry. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.