Do 2020 r. ma być zredukowana emisja CO2 z lekkich samochodów dostawczych z obecnych 203 g/km do 147 g/km - przewidują unijne przepisy przegłosowane we wtorek przez Parlament Europejski.
"Osiągnęliśmy ten rezultat po trudnych negocjacjach. Jestem zadowolony z tego, że nie ulegliśmy żadnej presji by zmienić ten cel" - powiedział cytowany w kominikacie PE sprawodzawca, liberał Holger Krahmer.
Za nowym limitem głosowało 552 europosłów, 110 było przeciw, a 12 wstrzymało się od głosu.
Cel 147 g/km będzie liczony jako średnia dla całej floty lekkich samochodów dostawczych (tzw. vanów) danego producenta. Chodzi o samochody nieprzekraczające ok. 2,6 tony bez ładunku i 3,5 tony z ładunkiem. Limit ten będzie się odnosił do producentów wytwarzających co najmniej 1000 samochodów rocznie. Za nieprzestrzeganie limitu grożą kary.
W 2018 r. ma też wygasnąć tzw. system superkredytów, które pozwalają producentom bardziej "odciążyć" średnią samochodami emitującymi mniej CO2 niż 50 g/km.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.