O 100 mln zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego będzie starał się samorząd Dąbrowy Górniczej. Środki mają trafić na budowę nowej drogi do terenów inwestycyjnych, a także wesprzeć przebudowę miejskiego odcinka drogi krajowej nr 94 oraz jednej z ulic miasta.
Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik dąbrowskiego magistratu Bartosz Matylewicz, zgodę na zaciągnięcie takiego kredytu dali dzień wcześniej miejscy radni. Dzięki temu będzie mogła ruszyć procedura jego pozyskania - m.in. na przełomie marca i kwietnia sytuację finansową samorządu będą badać inspektorzy EBI.
Miasto zdecydowało się na kredyt m.in. wobec fiaska starań o pozyskanie prywatnego partnera do projektu budowy blisko 9 km drogi dojazdowej do terenów inwestycyjnych w dzielnicy Tucznawa. Tereny te obejmują blisko 260 hektarów, w tym ok. 100 hektarów włączonych do dąbrowsko-sosnowieckiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dotychczas nie ma jednak odpowiedniej drogi dojazdowej do tych terenów.
Miasto oszacowało, że wykonanie drogi powinno kosztować kilkadziesiąt milionów i ostatecznie postanowiło finansować to zadanie samodzielnie - z kredytu EBI.
Kolejna część kredytu miałaby służyć sfinansowaniu części wkładu własnego miasta do unijnego projektu przebudowy drogi krajowej nr 94 od granicy miasta z Sosnowcem do granicy ze Sławkowem. Droga ta to w dużej części dwupasmowa arteria wiodąca m.in. z Bytomia przez Olkusz do Krakowa - najpopularniejsza trasa alternatywna dla płatnej autostrady A4.
Przez teren Dąbrowy Górniczej przebiega jej 8-kilometrowy odcinek. W ramach przebudowy wzmocniona ma być podbudowa drogi, poprawiony system odwadniania, a także wymieniona nawierzchnia. Nowe mają być też elementy oświetlenia i bariery.
Inwestycja obejmie też budowę zjazdu z DK-94 na ul. Staszica i Wojska Polskiego, a także modernizację wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 790. Wiadukt ten jest w katastrofalnym stanie, miasto musiało go prowizorycznie podeprzeć i zamknąć jedną z jego jezdni.
Przebudowa DK-94 ma kosztować ok. 200 mln zł, unijne dofinansowanie tej inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ok. 165 mln zł. Choć miasto czeka jeszcze na podpisanie umowy w tej sprawie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, już finalizuje przetarg na wykonawcę robót. Z sześciu otwartych 25 lutego ofert najtańsza ma wartość ok. 160 mln zł. Wkrótce uprawomocnić ma się zgoda na budowę.
Pozostała część kredytu EBI ma uzupełnić środki na remont jednej z ważnych arterii miasta - ul. Majakowskiego. Prace obejmą też uliczną kanalizację deszczową, obecnie częściowo uszkodzoną i niedrożną.
Zgodnie ze środową uchwałą dąbrowskich radnych trzy transze kredytu z EBI miałyby wpływać do budżetu miasta w latach 2013-2015. Spłatę z dochodów własnych gminy przewidziano na lata 2016-2035. Według informacji Matylewicza obecny wskaźnik zadłużenia miasta sięga ok. 30 proc. (przy dopuszczalnych 60 proc.).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.