W przyszłym roku zacznie działać część systemu ważenia pojazdów na drogach krajowych. Może kosztować do 0,5 mld zł - portal "Pulsu Biznesu" opisuje nowy plan Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która zaczyna budowę kompleksowego systemu ważenia pojazdów.
System będzie się składał z miejsc do ważenia pojazdów, w których inspektorzy transportu drogowego będą używali przenośnych wag, i z tzw. bramek preselekcyjnych ustawianych nad jezdniami i montowanych w nawierzchni. Dzięki czujnikom "wytypują" przeciążone auta. Na bramkach będą też kamery i skanery, które zidentyfikują pojazdy za długie lub za wysokie.
GDDKiA chce, by inspektorzy mogli kontrolować auta nie od 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej, ale od 2,8 t, ale do tego trzeba będzie zmienić prawo.
- Zasada jest prosta: każde miejsce do ważenia pojazdów będzie poprzedzone bramką preselekcyjną. Do 2015 r. na sieć dróg krajowych trafi ponad 300 bramek - mówi "Pulsowi Biznesu" Andrzej Maciejewski, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.
Gazeta przypomina, że dziś waży się losowo wytypowane przez inspektorów ciężarówki, teraz to system będzie typował podejrzane pojazdy i zaalarmuje inspektorów w miejscu ważenia o ich zbliżaniu się do kontroli.
Dane będą też gromadzone na serwerach, co umożliwi szczegółowe kontrole w firmach, których kierowcy notorycznie łamią przepisy. System ma dać inspektorom sprawne narzędzie do wyłapywania i karania przewoźników, którzy łamią przepisy.
- Chodzi przede wszystkim o ochronę dróg. A jednocześnie dbamy o zachowanie zdrowej konkurencji na rynku przewozów drogowych, piętnując nieuczciwych przewoźników - przekonuje Andrzej Maciejewski w rozmowie z Marcinem Bołtrykiem w "PB".
Przewoźnicy nie są nowince przeciwni, ale postulują, żeby inspektorzy zaczęli uwzględniać w pomiarze całościową wagę pojazdu z ładunkiem zamiast koncentrować się na mierzeniu nacisku pojedynczej osi, co ich zdaniem bywa mylne.
Według danych z Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) w 2009 r. wykonano ponad 19 tys. tzw. ważeń (sprawdza się wagę i wymiary pojazdu). Efekt to 4270 kar administracyjnych na niemal 14,3 mln zł. W pierwszym półroczu tego roku na 10 421 ważeń w 2132 wykryto nieprawidłowości, co zaowocowało karami na prawie 6,8 mln. zł. Po wprowadzeniu kompleksowego systemu suma kar może sięgnąć 40 mln zł, a dodatkowo będą oszczędności wynikające z nieniszczenia dróg przez przeciążone pojazdy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.