Decyzje dotyczące uruchomienia w Polsce polsko-chińskiej montowni wagonów zostały odłożone o rok i mogą ewentualnie być podjęte jesienią 2012 r. - poinformował we wtorek (11 pażdziernika) prezes PKP Cargo Wojciech Balczun. Montownia miałaby działać w Polsce.
W czerwcu 2010 r. PKP Cargo wspólnie z chińskim producentem wagonów Jinan Railway Vehicles Equipment, należącym do grupy China CNR Corporation powołało do życia spółkę CNR Cargo Wagon. Celem spółki było opracowanie studium wykonalności dotyczącego uruchomienia w Szczecinie montażu wagonów z części sprowadzanych z Chin. Później miałby powstać docelowy podmiotu joint-venture, który zająłby się montowaniem wagonów.
Jak wyjaśnił Balczun, CNR Cargo Wagon miał przedstawić zarządom posiadających jej akcje firm rekomendacje dotyczące montowni do 16 listopada br. - Wspólnie ze stroną chińską zdecydowaliśmy, że przesuniemy ten termin o rok, do 16 listopada 2012 r. - powiedział Balczun. Dodał, że wpływ na tę decyzję miała m.in. zła atmosfera wokół chińskich inwestycji w Polsce, a także zmiany personalne, które zaszły ostatnio w kolejach chińskich. - Na razie się nie spieszymy - dodał Balczun.
Początkowo przedstawiciele PKP Cargo zapowiadali, że produkcja wagonów ze sprowadzonych z Chin części mogłaby ruszyć do końca tego roku. Projekt ten wywołał niepokój w polskim środowisku kolejowym, np. zrzeszająca firmy kolejowe organizacja Railway Business Forum (RBF) przygotowała opracowanie prognozujące skutki, jakie może spowodować dla polskiego rynku. Zdaniem RBF, polski rynek jest zbyt mały i powstanie nowego przedsiębiorstwa naprawiającego i produkującego tabor spowoduje, że te już istniejące stracą zlecenia i będą musiały zwalniać pracowników.
PKP Cargo odpowiadało wówczas, że uruchomienie z Chińczykami wspólnego zakładu ma obniżyć koszty produkcji taboru, co w obliczu koniecznej wymiany dużej części wyeksploatowanego taboru, przynieść to może spółce wymierne oszczędności finansowe.
Jak wyjaśnił we wtorek Balczun, spółka skierowała w tym roku do naprawy i modernizacji kilka tysięcy wagonów. Wszystkie są naprawiane w zakładach spółki albo w jej spółkach zależnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.