1
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
9 grudnia 2025 10:00 Prezentacja

Za co pasażerowie mogą znów polubić polską kolej?

Wnętrze nowoczesnego pociągu z wygodnymi siedzeniami i dużymi oknami, zapewniającymi komfortową podróż
fot: cupt.gov.pl

Nowe wagony, cichsza jazda, punktualność i intuicyjna informacja na dworcach. Coraz więcej osób zauważa, że podróż pociągiem znów może być spokojna, przewidywalna i po prostu wygodna. Skąd ten powrót dobrej opinii o kolei i dlaczego pasażerowie zaczynają na nowo doceniać to, jak szybko zmienia się polska infrastruktura? Przejdź dalej i poznaj szczegóły na temat zmodernizowanych systemów kolejowych w Polsce!

Bezpieczeństwo, czyli „elektroniczny strażnik” na kolei w Polsce

W praktyce wysoki poziom bezpieczeństwa to podstawa dla nowoczesnej, zmodernizowanej kolei. Bezpieczny transport publiczny jest chętniej wybieraną alternatywą w stosunku do podróży samochodem, autobusami czy nawet samolotami, szczególnie przez osoby, które preferują swobodę ruchu i gwarancję bezpieczeństwa w dotarciu do celu.

W Polsce za wysoki poziom bezpieczeństwa odpowiadają nowoczesne systemy teleinformatyczne, np.:

ERTMS – europejski system zarządzania ruchem kolejowym, który w całej Europie wprowadza jeden wspólny standard sterowania pociągami. Dzięki temu pociąg może płynnie przejechać przez granicę bez zmiany systemów bezpieczeństwa.

Przykład: na trasach międzynarodowych maszynista jedzie według tych samych zasad i komunikatów, niezależnie od kraju.

ETCS – jest elementem ERTMS, który kontroluje prędkość i pozycję pociągu w czasie rzeczywistym. System podpowiada maszyniście, z jaką prędkością może jechać, a w razie potrzeby sam wyhamuje skład.

Przykład: na liniach z ETCS maszynista dostaje wszystkie informacje na ekranie w kabinie, a pociąg nie wjedzie na zajęty odcinek.

Rozwój takich rozwiązań technologicznych jest dofinansowany z programu FEnIKS, a to realne wsparcie, dzięki któremu łatwiej modernizować polską kolej.

Dostępność, czyli „Pociąg, do którego da się po prostu dojść”

Podniesione, równe perony, krótsza droga z miasta na peron i brak konieczności dźwigania ciężkich toreb po schodach szczególnie ułatwiają życie seniorom i osobom o mniejszej sprawności.

W projektach współfinansowanych z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) jednym z priorytetów jest właśnie poprawa dostępności transportu, obok klimatu i bezpieczeństwa.

W praktyce oznacza to przebudowę przystanków i stacji tak, jak na WKD Warszawa Raków: stare, niskie perony są rozbierane, a w ich miejscu powstają dłuższe i wyższe perony, ustawione w nowej lokalizacji i lepiej powiązane z otoczeniem miasta.

Do tego dochodzą wygodne dojścia, przejście przez tory wyposażone w barierki i „labirynty”, tak aby każdy – także osoba starsza czy rodzic z wózkiem – mógł bezpiecznie przejść na drugi peron.

Całość jest finansowana w działaniu „Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei” w programie FEnIKS, które wspiera modernizację stacji i przystanków kolejowych, w tym w aglomeracjach. Z perspektywy pasażera takie inwestycje to przede wszystkim mniej dźwigania i mniej stresu, że „nie zdążę na pociąg, bo nie dam rady po schodach”.

Modernizowane są też całe węzły przesiadkowe, gdzie w jednym miejscu możesz przesiąść się z pociągu do autobusu, tramwaju, na rower lub do auta zostawionego na P&R – zgodnie z podejściem „transport bez barier”, rozwijanym m.in. w cyklu webinarów. W efekcie zamiast trzech przejść, tunelu i stromych schodów masz po prostu krótką, prostą i dobrze oświetloną drogę na peron.

Klimat i wygoda – „mniej aut, więcej pociągów”

Podróż jednym pociągiem powoduje znacznie niższe emisje CO2 na pasażera niż przejazd samochodem.

Dane Europejskiej Agencji Środowiska pokazują, że pociąg to około 14 g CO2 na pasażerokilometr, a samochód od 104 do 158 g CO2 przy średnim obłożeniu. Oznacza to nawet kilkukrotnie mniejszy ślad węglowy tej samej trasy, jeśli zamiast auta wybierze się kolej.

Gdy nowoczesna kolej jest bezpieczna, punktualna i wygodna, część osób faktycznie zostawia auto w garażu i wybiera pociąg. To przekłada się na mniejszy ruch w miastach, mniej spalin i hałasu, a więc realnie lepsze powietrze i spokojniejsze życie w aglomeracjach. Projekty współfinansowane z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 – celowo wspierają rozwój niskoemisyjnego transportu kolejowego i nowego taboru, żeby taka zmiana nawyków była dla pasażerów jak najbardziej naturalna.

To nie są osobne projekty, tylko układanka – modernizacja transportu kolejowego i coraz więcej pozytywnych opinii

Bez nowoczesnych systemów sterowania ruchem, takich jak ERTMS, ryzyko błędu na torach byłoby wyższe, a możliwości bezpiecznego zwiększania liczby pociągów – ograniczone. Otóż...

1.Bez dostępnych peronów, wind i czytelnych węzłów przesiadkowych wielu pasażerów, zwłaszcza seniorów, osób z niepełnosprawnościami czy rodziców z wózkami, w ogóle nie zdecydowałoby się na pociąg.
2.Bez powiązania tych inwestycji z celami klimatycznymi trudno byłoby przekonać kierowców, żeby zostawili samochód i przesiedli się do transportu publicznego.

Dlatego tak ważne jest, że projekty współfinansowane z Funduszy Europejskich w ramach programu FEnIKS traktowane są jako element większej układanki: bezpieczeństwo systemów, dostępne dworce i perony oraz „zielony” tabor tworzą razem spójną, nowoczesną kolej.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ustawa górnicza przyjęta przez komisję! Czy górnicy ze śląskich kopalń mogą odetchnąć z ulgą?
3 grudnia 2025
24.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]