Nowe wagony, cichsza jazda, punktualność i intuicyjna informacja na dworcach. Coraz więcej osób zauważa, że podróż pociągiem znów może być spokojna, przewidywalna i po prostu wygodna. Skąd ten powrót dobrej opinii o kolei i dlaczego pasażerowie zaczynają na nowo doceniać to, jak szybko zmienia się polska infrastruktura? Przejdź dalej i poznaj szczegóły na temat zmodernizowanych systemów kolejowych w Polsce!
Bezpieczeństwo, czyli „elektroniczny strażnik” na kolei w Polsce
W praktyce wysoki poziom bezpieczeństwa to podstawa dla nowoczesnej, zmodernizowanej kolei. Bezpieczny transport publiczny jest chętniej wybieraną alternatywą w stosunku do podróży samochodem, autobusami czy nawet samolotami, szczególnie przez osoby, które preferują swobodę ruchu i gwarancję bezpieczeństwa w dotarciu do celu.
W Polsce za wysoki poziom bezpieczeństwa odpowiadają nowoczesne systemy teleinformatyczne, np.:
ERTMS – europejski system zarządzania ruchem kolejowym, który w całej Europie wprowadza jeden wspólny standard sterowania pociągami. Dzięki temu pociąg może płynnie przejechać przez granicę bez zmiany systemów bezpieczeństwa.
Przykład: na trasach międzynarodowych maszynista jedzie według tych samych zasad i komunikatów, niezależnie od kraju.
ETCS – jest elementem ERTMS, który kontroluje prędkość i pozycję pociągu w czasie rzeczywistym. System podpowiada maszyniście, z jaką prędkością może jechać, a w razie potrzeby sam wyhamuje skład.
Przykład: na liniach z ETCS maszynista dostaje wszystkie informacje na ekranie w kabinie, a pociąg nie wjedzie na zajęty odcinek.
Rozwój takich rozwiązań technologicznych jest dofinansowany z programu FEnIKS, a to realne wsparcie, dzięki któremu łatwiej modernizować polską kolej.
Dostępność, czyli „Pociąg, do którego da się po prostu dojść”
Podniesione, równe perony, krótsza droga z miasta na peron i brak konieczności dźwigania ciężkich toreb po schodach szczególnie ułatwiają życie seniorom i osobom o mniejszej sprawności.
W projektach współfinansowanych z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) jednym z priorytetów jest właśnie poprawa dostępności transportu, obok klimatu i bezpieczeństwa.
W praktyce oznacza to przebudowę przystanków i stacji tak, jak na WKD Warszawa Raków: stare, niskie perony są rozbierane, a w ich miejscu powstają dłuższe i wyższe perony, ustawione w nowej lokalizacji i lepiej powiązane z otoczeniem miasta.
Do tego dochodzą wygodne dojścia, przejście przez tory wyposażone w barierki i „labirynty”, tak aby każdy – także osoba starsza czy rodzic z wózkiem – mógł bezpiecznie przejść na drugi peron.
Całość jest finansowana w działaniu „Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei” w programie FEnIKS, które wspiera modernizację stacji i przystanków kolejowych, w tym w aglomeracjach. Z perspektywy pasażera takie inwestycje to przede wszystkim mniej dźwigania i mniej stresu, że „nie zdążę na pociąg, bo nie dam rady po schodach”.
Modernizowane są też całe węzły przesiadkowe, gdzie w jednym miejscu możesz przesiąść się z pociągu do autobusu, tramwaju, na rower lub do auta zostawionego na P&R – zgodnie z podejściem „transport bez barier”, rozwijanym m.in. w cyklu webinarów. W efekcie zamiast trzech przejść, tunelu i stromych schodów masz po prostu krótką, prostą i dobrze oświetloną drogę na peron.
Klimat i wygoda – „mniej aut, więcej pociągów”
Podróż jednym pociągiem powoduje znacznie niższe emisje CO2 na pasażera niż przejazd samochodem.
Dane Europejskiej Agencji Środowiska pokazują, że pociąg to około 14 g CO2 na pasażerokilometr, a samochód od 104 do 158 g CO2 przy średnim obłożeniu. Oznacza to nawet kilkukrotnie mniejszy ślad węglowy tej samej trasy, jeśli zamiast auta wybierze się kolej.
Gdy nowoczesna kolej jest bezpieczna, punktualna i wygodna, część osób faktycznie zostawia auto w garażu i wybiera pociąg. To przekłada się na mniejszy ruch w miastach, mniej spalin i hałasu, a więc realnie lepsze powietrze i spokojniejsze życie w aglomeracjach. Projekty współfinansowane z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 – celowo wspierają rozwój niskoemisyjnego transportu kolejowego i nowego taboru, żeby taka zmiana nawyków była dla pasażerów jak najbardziej naturalna.
To nie są osobne projekty, tylko układanka – modernizacja transportu kolejowego i coraz więcej pozytywnych opinii
Bez nowoczesnych systemów sterowania ruchem, takich jak ERTMS, ryzyko błędu na torach byłoby wyższe, a możliwości bezpiecznego zwiększania liczby pociągów – ograniczone. Otóż...
1.Bez dostępnych peronów, wind i czytelnych węzłów przesiadkowych wielu pasażerów, zwłaszcza seniorów, osób z niepełnosprawnościami czy rodziców z wózkami, w ogóle nie zdecydowałoby się na pociąg.
2.Bez powiązania tych inwestycji z celami klimatycznymi trudno byłoby przekonać kierowców, żeby zostawili samochód i przesiedli się do transportu publicznego.
Dlatego tak ważne jest, że projekty współfinansowane z Funduszy Europejskich w ramach programu FEnIKS traktowane są jako element większej układanki: bezpieczeństwo systemów, dostępne dworce i perony oraz „zielony” tabor tworzą razem spójną, nowoczesną kolej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.