REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 października 2025 07:58 Polska Agencja Prasowa

Ponad 30 proc. Polaków miało kontakt z windykacją w ciągu ostatniego roku

Badani spytani o przyczynę zaległości najczęściej wskazywali, że zapomnieli zapłacić (20 proc.)
fot: pixabay.com

W ciągu ostatnich 12 miesięcy ponad 30 proc. dorosłych Polaków miało zaległe płatności i kontakt z działem windykacji. W tej grupie 21,3 proc. deklaruje, że zdarzyło się to raz, a 9,7 proc., że wielokrotnie - wynika z badania “Research Report“.

Badani spytani o przyczynę zaległości najczęściej wskazywali, że zapomnieli zapłacić (20 proc.). W ocenie autorów publikacji sugeruje to, że komunikacja dotycząca terminów płatności może ograniczyć opóźnienia. Jednocześnie 50 proc. przyznało, że kontakt z firmą windykacyjną powoduje u nich niepokój lub stres, a niemal co trzeci odczuwa zniecierpliwienie i chce szybko rozwiązać problem.

Ankietowani deklarowali, że preferują kontakt z firmą windykacyjną przez e-mail (37 proc.) i telefonicznie (33,3 proc.). Rzadziej wskazywano tradycyjną pocztę (24,3 proc.) oraz SMS (22,4 proc.). W przypadku metod spłaty najczęściej dominują rozwiązania cyfrowe, w tym BLIK (48,9 proc.) oraz bankowość internetowa (29,4 proc.).

Motywacją do uregulowania zobowiązań dla 42,2 proc. badanych jest jasna informacja o kwocie i terminie spłaty, a dla 36,8 proc. spokojny, ludzki i nienachalny ton komunikacji. Kolejne 31,4 proc. obawiało się potencjalnych konsekwencji, np. postępowania sądowego.

“Windykacja pozostaje dla wielu Polaków tematem wrażliwym“ - wskazali autorzy. Jak podali, ponad 40 proc. badanych nie powiedziałoby nikomu, że ma kontakt z firmą windykacyjną, a ponad 36 proc. zwierzyłoby się tylko najbliższym i znajomym. Do długu lub kontaktu z windykatorem przyznałoby się 11,6 proc. ankietowanych. Jednocześnie 65,1 proc. uważa, że windykacja jest potrzebnym procesem, ale 22 proc. nadal uznaje ją za nieprzyjemną.

Wiceprezes SW Research Piotr Zimolzak ocenił, że badanie pokazuje, jak wrażliwym obszarem jest windykacja. “Jednocześnie konsumenci jasno wskazują, czego potrzebują: przejrzystych informacji, spokojnego tonu i możliwości szybkiej zapłaty. Takie podejście realnie pomaga rozwiązywać zaległości w mniej stresujący i bardziej przyjazny sposób“ - ocenił.

Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research w sierpniu 2025 r. na próbie 1000 dorosłych osób. Część pytań dopuszczała wiele odpowiedzi i była skierowana do osób mających doświadczenie z windykacją. Przeprowadzenie badania zlecił PAIR Finance, fintech specjalizujący się w cyfrowej windykacji i zarządzaniu należnościami.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Koniec mitu o szybkim odejściu od węgla? Nowa prognoza dla polskiej energetyki
26 października 2025
30.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]