Firmy transportowe upadają z różnych powodów – wymienić wystarczy choćby rosnące koszty paliwa, wzrost liczby pustych kilometrów czy problemy kadrowe. Jak temu zapobiec? Gdy przedsiębiorstwo popada w problemy, nie warto czekać. Rozwiązaniem może być restrukturyzacja. Dowiedz się, kiedy zdecydować się na restrukturyzację.
Problemy finansowe
Podmioty z branży TSL są szczególnie narażone na zatory płatnicze. Gdy kontrahenci płacą z coraz większymi opóźnieniami, z czasem właściciel firmy transportowej może sam zacząć mieć trudności z terminowym regulowaniem swoich zobowiązań. To trudna sytuacja, gdyż może doprowadzić do wypowiedzenia umów kredytowych przez banki, utraty zaufania wśród pracowników i w konsekwencji do upadku firmy. Wyjściem może być restrukturyzacja. Dlaczego?
W Kancelarii Restrukturyzacyjnej Lipiński i Wspólnicy, która wspiera firmy w kryzysie, działania podejmowane w ramach restrukturyzacji obejmują choćby:
* zatrzymanie postępowań komorniczych – w praktyce oznacza to choćby zwolnienie zajętych rachunków bankowych, a zatem odzyskanie dostępu do środków;
* częściowe umorzenie dotychczasowych zobowiązań – co ma pomóc firmie w odzyskaniu finansowej równowagi i odbudowie rynkowej pozycji;
* ustalenie nowych zasad spłaty zobowiązań – przedsiębiorca zyskuje w ten sposób harmonogram spłaty dostosowany do aktualnych możliwości;
* wdrożenie ochrony przed wypowiedzeniem kluczowych z perspektywy istnienia firmy na rynku umów – przykładem mogą być umowy leasingowe.
Problemy kadrowe
Niekiedy przyczyną pogarszającej się sytuacji finansowej firmy transportowej są kwestie kadrowe. Odejście kluczowych pracowników (osób z kadry menedżerskiej), długotrwałe zwolnienia lekarskie czy rotacja kierowców na wysokim poziomie – to przykładowe problemy przedsiębiorców, które z czasem zaczynają przekładać się również na sytuację finansową firmy. W takim przypadku restrukturyzacja również może okazać się dobrym rozwiązaniem.
Jak można przeczytać na tej stronie internetowej: https://lipinskikancelaria.pl/, postępowanie restrukturyzacyjne jest kompleksowe – nie ogranicza się wyłącznie do sfery finansów firmy, ale dotyka również jej struktury organizacyjnej. Specjaliści, którzy zajmują się restrukturyzacją, mogą dojść do wniosku, że konieczne są zmiany w zakresie kadr i sposobu pozyskiwania pracowników – zwłaszcza gdy występują problemy z utrzymaniem kadry.
Chociaż restrukturyzacja wiąże się z ograniczeniem kosztów pracowniczych, to finalnie może okazać się korzystna dla załogi – jej celem jest uchronienie firmy transportowej przed upadkiem i zakończeniem działalności.
Pojawienie się na rynku konkurencji
Restrukturyzację warto rozważyć również wówczas, gdy na rynku pojawiły się nowe przedsiębiorstwa transportowe. Nowe podmioty często próbują pozyskać klientów, oferując atrakcyjne stawki, a to z kolei powoduje, że już obecne na rynku firmy zaczynają mieć problemy finansowe. Jak wówczas może pomóc rozpoczęcie postępowania restrukturyzacyjnego? Oto kilka przykładów:
* merytoryczne wsparcie doradcy restrukturyzacyjnego może zapobiec spadkowi rentowności – firma może podjąć kroki, które pozwolą jej np. zabezpieczyć źródła przychodu;
* restrukturyzacja to sposób, aby dostosować się do nowych warunków na rynku – celem jest zwiększenie konkurencyjności;
* specjalista pomoże ustalić korzystniejsze warunki spłaty zobowiązań – w ten sposób firma transportowa może zyskać więcej środków choćby na utrzymanie kluczowych pracowników.
Firmy z branży TSL są szczególnie narażone na różnego rodzaju problemy. Utrzymania ich finansów w dobrym stanie nie ułatwia ani duża konkurencja (mowa zwłaszcza o firmach z Europy Wschodniej), ani coraz bardziej restrykcyjne przepisy, w tym w zakresie ochrony środowiska. I właśnie dlatego nie można lekceważyć pierwszych sygnałów pogarszającej się sytuacji – należy działać.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.