Przez rok działania na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii systemu Metroroweru w jego pełnej formie, w której dostępnych jest 7 tys. jednośladów, odnotowano blisko 1,3 mln ich wypożyczeń - poinformował w czwartek przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Metrorower to największy w Polsce i trzeci w Europie system miejskich wypożyczalni rowerów. Jest częścią Transportu GZM - jednej z największych na kontynencie sieci publicznego transportu miejskiego. Na ulicach 41 miast i gmin GZM oraz kilkunastu z nią sąsiadujących, w barwach Transportu GZM w dni robocze kursuje m.in. ok. 1,8 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.
Metrorower ma ułatwiać przez cały rok podróżowanie po miastach i gminach Metropolii, zwłaszcza na krótkich odcinkach, tzw. ostatniej mili. To rowery miejskie tzw. 4. generacji (z wbudowanymi urządzeniami GPS i elektrozamkami). System ten działa na terenie 31 miast i gmin GZM.
O rocznicy działania Metroroweru w jego pełnym zakresie, obejmującym 7 tys. jednośladów (zimą 3,5 tys.) i 924 stacje, przewodniczący Karolczak przypomniał podczas czwartkowych obrad zgromadzenia GZM. Jak podał, w tym czasie wykonano 1 296 831 przejazdów, a obecnie w systemie jest zarejestrowanych ponad 215 tys. użytkowników.
- Warto się pochwalić, że coraz więcej gmin - ostatnio dochodzą do nas sygnały z Krakowa - chce wprowadzić bardzo podobny model funkcjonowania swojego roweru miejskiego, jak właśnie u nas: zintegrowanego z transportem publicznym. Więc miło być liderem, którego doświadczenia są kopiowane w innych dużych miastach - ocenił Karolczak.
System Metroroweru w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii był uruchamiany etapami w 2024 r. Częściowo - w ośmiu miastach - pod koniec lutego, a w pełni - na terenie 31 z 41 gmin metropolii - 1 sierpnia.
Operatorem Metroroweru jest spółka Nextbike GZM, która w przetargu zaproponowała cenę 181,4 mln zł za zakres podstawowy i 331,8 mln zł za zakres opcjonalny. GZM w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2023-2029 przewidziała na uruchomienie, zarządzenie i eksploatację systemu 240 mln zł.
Częścią systemu są przeznaczone do długoterminowego najmu rowery elektryczne. Początkowo, od wiosny br., 250 takich maszyn udostępniano na miesiąc. W czerwcu br. zwiększono ten limit do sześciu miesięcy, a o połowę obniżono konieczną kaucję. Wypożyczalnię rowerów elektrycznych obsługuje spółka Serwis GZM z siedzibą w Sosnowcu.
Elektryczne rowery dla GZM dostarcza firma BikeU. W przetargu zaoferowała ona cenę 5,2 mln zł: 2,7 mln zł za zakres podstawowy i 2,5 mln zł za zakres opcjonalny. Przedstawiciele Metropolii sygnalizują, że jeśli zainteresowanie rowerami elektrycznymi będzie duże, ich flota zostanie powiększona.
System Transport GZM ma być rozwijany. Docelowo, po zakończeniu trwających i przygotowywanych kolejowych inwestycji infrastrukturalnych, osią poruszania się po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma być Metrokolej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.