O 120 proc. wzrosła rok do roku liczba kontroli biletów komunikacji miejskiej Transport GZM w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w I połowie br. - przekazał rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek. Jednocześnie rzadziej kontrolerzy łapali gapowiczów.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Metropolitalnego. Koordynowana przez ZTM komunikacja nosi nazwę Transport GZM.
Jak wynika z przekazanej w środę informacji rzecznika ZTM, liczba przeprowadzonych kontroli w pierwszym półroczu br. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. wzrosła o ponad 120 proc., z ok. 67 tys. do blisko 150 tys.
Wraz ze wzrostem liczby kontroli wzrosła liczba przyłapanych na gorącym uczynku gapowiczów, ale stanowią oni coraz mniejszy odsetek wszystkich skontrolowanych pasażerów.
Jeszcze w 2022 r. w jednym kontrolowanym autobusie odnotowywano średnio 0,83 gapowicza. W latach 2023 i 2024 r. wskaźnik ten wyniósł odpowiednio 0,68 i 0,60, a w pierwszym półroczu br. spadł do 0,52. Oznacza to, że kontrolerzy spotykali pasażera bez biletów w co drugim sprawdzanym pojeździe.
Jak ocenił cytowany przez Wawrzaszka odpowiedzialny za transport członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek, pasażerowie są coraz bardziej świadomi, że jazda na gapę się nie opłaca, kontrole przeprowadzane są częściej, a kara za brak biletu jest wysoka.
“To skuteczne środki prewencyjne, dzięki którym systematycznie odnotowujemy mniejszy odsetek nieuczciwych pasażerów i skutecznie uszczelniamy system kontrolersko-windykacyjny“ - zaznaczył Kwitek.
ZTM przekazał też w środę dane o liczbie mandatów skierowanych na drogę postępowania sądowego. W tym zakresie rok do roku odnotowano w I połowie roku wzrost o ok. 56 proc. - z ok. 5,8 tys. do ok. 9,1 tys.
Liczba wysłanych wezwań do zapłaty wzrosła o ok. 66 proc. - z prawie 16 tys. do ponad 26 tys., a liczba egzekucji komorniczych zwiększyła się o ok. 3,5 proc. - z ok. 7,9 tys. do ok. 8,2 tys.
Według organizatora transportu maleje przy tym zjawisko tzw. szalbierstwa, czyli notorycznego unikania opłat za przejazdy. W pierwszym półroczu 2024 r. takich przypadków było 221, a w tym samym okresie 2025 r. - 154. To spadek o blisko 30 proc.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.