O 6 proc. wzrosła rok do roku sprzedaż biletów komunikacji miejskiej Transport GZM w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w pierwszym półroczu 2025 r. - przekazał rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek. Blisko połowę biletów sprzedano przez aplikację Transport GZM.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Metropolitalnego. Koordynowana przez ZTM komunikacja nosi nazwę Transport GZM.
Jak wynika z piątkowej informacji rzecznika ZTM, od stycznia do końca czerwca 2024 r. sprzedaż wyniosła ok. 19,4 mln biletów, a w pierwszym półroczu br. było to już ok. 20,7 mln biletów. Wzrost wynosi więc ponad 6 proc.
Największy wzrost sprzedaży ZTM odnotował wśród biletów dziennych i Metrobiletów 24 h. Ten pierwszy to bilet ważny na całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM do godziny 23:59 (przez jeden “dzień kalendarzowy“).
Metrobilet jest również ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej Transport GZM, ale przez 24 godziny i dodatkowo upoważnia do podróży na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie i Polregio na obszarze GZM oraz na odcinku Tarnowskie Góry - Siewierz.
Sprzedaż biletów dziennych wzrosła rok do roku o prawie 70 proc. (do prawie 160 tys.), a Metrobiletów 24 h o ponad 90 proc. (do prawie 9,5 tys.).
Dane ZTM wskazują na zmieniające się nawyki pasażerów co do miejsc zakupu biletów. Pierwsze półrocza 2024 i 2025 r. pokazują wzrost popularności takich kanałów sprzedaży jak aplikacja Transport GZM (wzrost o ok. 40 proc.), biletomaty (wzrost o ok. 37 proc.) oraz kasowniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach (wzrost o ok. 11 proc.). Na znaczeniu stracił portal internetowy (spadek o ok. 17 proc.) oraz kioski (spadek o ok. 8 proc.).
Jak zaznaczył, cytowany przez Wawrzaszka dyrektor ZTM Michał Wadowski, szczególną uwagę zwraca aplikacja Transport GZM. “Już prawie połowa wartości wszystkich sprzedawanych biletów, bo ok. 46 proc., pochodzi z tego źródła“ - poinformował Wadowski.
Wskazał, że ostatnie aktualizacje aplikacji umożliwiły m.in. sprawdzenie rzeczywistego czas odjazdu, zapisanie ulubionych przystanki lub wysłanie powiadomienia o upływie ważności biletu.
Wzrost sprzedaży w kasownikach i biletomatach ZTM tłumaczy podobnie - możliwością zapłacenia za bilety kartami płatniczymi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.