30 proc. średnich i dużych firm z sektora produkcji dokonało pierwszych wdrożeń sztucznej inteligencji, a kolejne 37 proc. jest w trakcie tego procesu - wynika z badania firmy doradczej EY. Rośnie liczba firm, które ograniczyły liczbę rekrutacji w związku z wdrożeniem technologii AI.
Jak wskazano w komunikacie opisującym badanie, liczba średnich i dużych firm z sektora produkcji wzrosła w stosunku do badania zrealizowanego rok wcześniej. Wówczas wdrożenie technologii deklarowało 21 proc. firm, a 37 proc. było w trakcie procesu wdrożenia. Sektor produkcji jest też obecnie obszarem, w którym najwięcej firm dokonało pierwszych wdrożeń AI. W przypadku usług wartość ta wynosi 24 proc., a w handlu - 10 proc.
Produkcja to również sektor, w którym najwięcej, bo 23 proc. przedsiębiorstw wskazało, że ich priorytet dla rozwiązań AI jest “bardzo wysoki“. W usługach ta wartość wyniosła 16 proc., a w handlu - 7 proc. Ponadto 41 proc. firm produkcyjnych jest “zdecydowanie gotowych“ na implementację rozwiązań AI (24 proc. dla handlu i 36 proc. w usługach).
Badane firmy przyznały też, że największymi barierami w podjęciu decyzji o wdrożeniu sztucznej inteligencji wciąż pozostają wyzwania procesowe (26 proc.), co stanowi wzrost o 1 p.p. względem zeszłego roku. Za to o 15 p.p. rok do roku do poziomu 16 proc. spadła liczba firm, dla których są to trudności technologiczne. Na problem wysokich kosztów wskazało z kolei 10 proc. przedsiębiorców, co stanowi spadek o 10 p.p.
Jak zaznaczyli autorzy badania, ze względu na wzrost znaczenia narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, 40 proc. firm produkcyjnych zdecydowało się już zredukować liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia. Odnotowano w tym przypadku wzrost o 14 p.p. względem poprzedniej edycji badania. W sektorze handlowym liczba firm zmniejszających rekrutację z powodu AI była znacznie niższa i wynosiła 22 proc.
“Sztuczna inteligencja zmienia model zatrudnienia, a firmy muszą postawić pracowników w centrum tych zmian. Obecnie rynek jest podzielony: 36 proc. pracowników widzi konieczność adopcji AI, 21 proc. jest sceptycznych, a 19 proc. obawia się utraty pracy. Te różnice pogłębiają lukę kompetencyjną AI - często pomijany problem, który grozi brakiem wykwalifikowanych w temacie sztucznej inteligencji pracowników. Wdrażanie AI to nie tylko technologia, ale przede wszystkim inwestycja w rozwój osób w firmie i nabywanie przez nich nowych kompetencji. Pokazując, że AI to narzędzie zwiększające efektywność, możemy zminimalizować tzw. AI Gap i zabezpieczyć przyszłość organizacji“ - poinformowała Katarzyna Ellis z EY Polska, cytowana w publikacji.
Jednocześnie 79 proc. firm produkcyjnych wskazało, że osiągnęło zamierzone korzyści dzięki rozwiązaniom opartym na AI, a 33 proc. podmiotów odnotowało wzrost wydajności na poziomie 11-20 proc. Wzrost wydajności w zakresie 21-40 proc. wskazało 30 proc. firm. Najczęściej wymienianą przy tym zmianą była poprawa jakości usług (40 proc.), zwiększenie skali działania (37 proc.) i wzrost przychodów (35 proc.).
Ankietowane firmy zapytano również, czy weryfikowały kwestie bezpieczeństwa przy wdrażaniu AI przynajmniej w ograniczonym aspekcie. Zrobiło to 94 proc. przedsiębiorstw, a ich odsetek wzrósł rok do roku o 12 p.p. Jednocześnie realne inwestycje w zabezpieczenie systemów sztucznej inteligencji zadeklarowało 34 proc. podmiotów.
“Produkcja od lat jest najczęściej atakowanym sektorem, a złożoność tych ataków jest większa niż kiedykolwiek, co potwierdzają głośne incydenty bezpieczeństwa w Polski i zza granicą. Brak zabezpieczenia systemów sztucznej inteligencji wspierających procesy produkcyjne może doprowadzić do szeregu bardzo poważnych konsekwencji“ - wyjaśnił Leszek Mróz z EY.
Badanie “Jak polskie firmy wdrażają AI“ zostało opracowane na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 r. na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działających w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.