1
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 listopada 2025 14:00 Prezentacja

Przebudowa katowickiego węzła kolejowego wpływa na punktualność pociągów Kolei Śląskich

Koleje Śląskie utrzymują honorowanie biletów z Transportem GZM, Polregio i PKP Intercity
fot: Koleje Śląskie

Od ponad roku PKP PLK przebudowuje katowicki węzeł kolejowy. Utrudnienia, które są efektem jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, wpływają na punktualność Kolei Śląskich.

W pierwszym i drugim kwartale tego roku, punktualność pociągów Kolei Śląskich była minimalnie wyższa od tej w całym 2024 roku wynosząc 95,8 proc. na odjeździe i 92,7 proc. na przybyciu. Natomiast intensywne prace w trzecim kwartale przełożyły się na spadek punktualności do, odpowiednio, 94 proc. i 89,6 proc.

Dotkliwy spadek

– Niby niewiele, ale pasażerowie odczuwają ten spadek. Szczególnie dotkliwy był ubiegły tydzień, kiedy przez kilka dni zarządca infrastruktury borykał się z awariami urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W Katowicach Zawodziu wprowadzono telefoniczne zapowiadanie pociągów, co niemal zawsze prowadzi do opóźnień. W tym przypadku pojedyncze pociągi były opóźnione nawet o 40 minut. Pasażerowie winią nas, ale opóźnienia pociągów są tylko wypadkową problemów gdzie indziej – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich i przytacza parę komentarzy z oficjalnej strony przewoźnika na Facebooku: “Macie tam u siebie Koleje Śląskie duże pokłady poczucia humoru. Rano godzina w plecy. Teraz kolejna”, “Poranny pociąg do Katowic z Będzina 50 min. opóźnienie na wstępie, które urosło do godziny. Tylko godzinne spóźnienie do pracy. Ale co to was obchodzi że ludzie non stop się spóźniają?”.

Minimalizowanie skutków utrudnień

– To sytuacja, na którą jako przewoźnik nie mamy wpływu, a mimo to nasi pracownicy – szczególnie drużyny konduktorskie i kierownicy pociągów – mierzą się z niezadowoleniem podróżnych. Nie dziwimy się emocjom i krytycznym komentarzom, trzeba jednak pamiętać, że za stan infrastruktury i prowadzenie prac odpowiada jej zarządca, a my robimy wszystko, by minimalizować skutki utrudnień – mówi Bartłomiej Wnuk.

Aby ograniczyć skutki utrudnień, Koleje Śląskie utrzymują honorowanie biletów z Transportem GZM, Polregio i PKP Intercity. Prowadzą także całodobową infolinię i aktualizują komunikaty dla pasażerów na swojej stronie internetowej: www.kolejeslaskie.pl.

Dostęp do stacji Katowice

Największym wyzwaniem pozostaje ograniczona liczba krawędzi peronowych w stacji Katowice, co na przykład uniemożliwia skierowanie większości pociągów linii S8 (Lubliniec – Katowice) bezpośrednio do stolicy województwa. Mimo zakończonej przebudowy szlaku kolejowego, pociągi kończą bieg w Chorzowie Batorym, gdzie Koleje Śląskie zapewniają możliwość płynnej przesiadki na linię S1 (Gliwice – Częstochowa).

Jedna trzecia prac za nami

PKP PLK zakończyło około jedną trzecią trwających od ponad roku prac związanych z przebudową katowickiego węzła kolejowego. Rozpoczęta jesienią 2024 roku modernizacja ma docelowo przynieść rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego, uruchomienie nowych przystanków czy zwiększenie przepustowości szlaków. Równocześnie w województwie trwają inne prace torowe realizowane przez zarządcę infrastruktury kolejowej, które dodatkowo wpływają na bieżącą organizację ruchu.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nagroda z zysku jest już na kontach górników. A kiedy wypłata Barbórki?
24 listopada 2025
32.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]