Od 28 lipca na cztery tygodnie zamknięty zostanie tunel “Emilia“ w Lalikach na Żywiecczyźnie w ciągu ekspresowej trasy S1 - podał katowicki oddział GDDKiA. Drogowcy zamontują w nim m.in. urządzenia dostosowujące go do zarządzania ruchem na powstającym odcinku arterii z Przybędzy do Milówki.
- Od 28 lipca do 25 sierpnia wyłączymy z ruchu tunel “Emilia“. W tym czasie wymienimy systemy bezpieczeństwa oraz zamontujemy urządzenia dostosowujące obiekt do nowego systemu zarządzania ruchem na budowanym odcinku S1 Przybędza - Milówka - poinformował rzecznik katowickiego oddziału Marcin Twardysko.
Jak wyjaśnił, wyłącznie tunelu jest etapem prac przygotowawczych do pełnego otwarcia tak zwanego obejścia Węgierskiej Górki, czyli jednej z kluczowych inwestycji drogowych w południowej Polsce. - Celem tych działań jest zapewnienie sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania nowoczesnego systemu zarządzania ruchem - wskazał.
Rzecznik podał, że od 28 lipca w tym rejonie wprowadzone zostaną objazdy. - Kierowcom pojazdów ciężarowych powyżej 15 ton zalecamy trasę przez Cieszyn. Dla jadących z północy Polski pierwsze oznakowanie o zamknięciu tunelu ustawione będzie na węźle Bielsko-Biała Komorowice. Następne znaki ustawione będą na rondzie w Milówce oraz na węźle Laliki. Z kolei pojazdy wjeżdżające na S1 od strony Słowacji otrzymają informację o możliwości zawrócenia w rejonie granicy państwa. W obu przypadkach trasa objazdu przebiegała będzie przez obszar Słowacji i Czech, aż do granicy państwa w Cieszynie - zakomunikował.
Dodał, że kierującym pojazdy o masie do 15 ton zalecany będzie objazd pomiędzy węzłami Laliki i Rajcza, z wykorzystaniem drogi gminnej w Lalikach (stary przebieg DK69).
Marcin Twardysko przypomniał, że ekspresowa S1 jest arterią o kluczowym znaczeniu dla układu komunikacyjnego. Jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z południową Europą.
Powstający odcinek drogi od Przybędzy do Milówki zlokalizowany jest na Żywiecczyźnie. Jego częścią jest między innymi pięć estakad, w tym jedna o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce, trzy mosty o łącznej długości 2,3 km, a także dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ponad 1,8 km. Pierwszy z nich, o długości około 830 m, powstał na północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi, o długości około 1 km, zlokalizowany jest bliżej Zwardonia, w stoku Białożyński Groń.
Twardysko dodał, że otwarcie obejścia Węgierskiej Górki planowane jest na czwarty kwartał.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.