O ograniczenie do minimum uciążliwości związanych z przywróceniem kontroli na granicach z Niemcami i Litwą zwróciło się do ministra infrastruktury Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD). Wg ZMPD potrzebne jest m.in. wyznaczenie specjalnych pasów ruchu dla ciężarówek.
Przedsiębiorcy podkreślają, że kolejki i dłuższy czas oczekiwania mogą zakłócić harmonogramy pracy kierowców ciężarówek, którzy są zobowiązani do przestrzegania rygorystycznych norm czasu jazdy i odpoczynku, co może prowadzić do opóźnień w dostawach oraz zwiększać koszty funkcjonowania firm transportowych.
ZMPD zaznacza w apelu, że rozumie przyczyny przywrócenia kontroli i nie kwestionuje ich zasadności, apeluje jednocześnie, aby działania służb były prowadzone w sposób jak najmniej uciążliwy dla branży transportowej. Wskazuje m.in. na potrzebę wyznaczenia dedykowanych pasów ruchu dla ciężarówek, co ma złagodzić skutki ewentualnych zatorów.
Transportowcy oczekują, że Ministerstwo Infrastruktury wystąpi do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o wdrożenie rozwiązań, które pozwolą na możliwie płynny ruch towarowy na granicach.
Od 7 lipca na 30 dni wrócą kontrole na granicy z Niemcami i Litwą. Na granicy polsko-niemieckiej działać będą 52, a na granicy polsko-litewskiej 13 przejść granicznych.
Niemcy wprowadziły kontrole na granicy z Polską w październiku 2023 r., celem miało być powstrzymanie nielegalnej migracji. Zgodnie z obowiązującym prawem ta kontrola powinna skończyć się we wrześniu. Premier powiedział we wtorek, że doszły do niego informacje o tym, że Niemcy zdecydowały się ją przedłużyć. Ściślejsza kontrola skutkuje zwiększoną liczbą zawracanych do Polski migrantów próbujących przekroczyć granicę mimo niespełniania warunków wjazdu i pobytu w RFN.(PAP)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.