REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 czerwca 2025 07:58 Polska Agencja Prasowa

Tarcza TBM “Jadwiga“ rozpoczęła drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Tunel kolejowy powstaje pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka
fot: Krystian Krawczyk

Ważąca ponad 2,5 tys. ton maszyna TBM “Jadwiga“ rozpoczęła drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Ponad 3,7-km obiekt powstaje pod Pisarzową koło Limanowej i będzie częścią projektu “Podłęże-Piekiełko“ - największej inwestycji kolejowej w południowej Polsce - poinformowały we wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tunel kolejowy powstaje pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Urządzenie o długości 90 metrów równocześnie wydobywa urobek i montuje prefabrykowane segmenty betonowej obudowy. Tarcza ma do wykonania 3750 metrów trasy o średnicy niemal 11 metrów. Prace mają potrwać około 10 miesięcy.

- Przed kolejarzami i wykonawcami ambitne zadanie. Najbliższe miesiące to ciężka praca przy budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Cieszę się, że inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem - podkreślił cytowany w komunikacie minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

“Jadwiga“ to jedna z dwóch pracujących w tym miejscu maszyn TBM. Równolegle od marca trwa drążenie mniejszego, równoległego tunelu ewakuacyjnego przez maszynę TBM “Kinga“, która do tej pory wykonała już ponad 420 metrów trasy.

Jak zaznaczył członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki, jest to jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. “Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu“ - dodał.

Budowa tunelu realizowana jest przez konsorcjum firm Budimex S.A., Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahht A.S. oraz Gulermak Sp. z o.o. Koszt inwestycji na odcinku Limanowa-Klęczany to ponad 1,9 mld zł. Przedsięwzięcie współfinansowane jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Odcinek Limanowa-Klęczany to jedna z czterech części projektu “Podłęże-Piekiełko“ na których już realizowane są prace budowlane. Pozostałe to stacja Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany-Nowy Sącz i Chabówka-Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte-Mszana Dolna-Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc-Tymbark, Tymbark-Limanowa i Podłęże-Gdów.

Cały projekt “Podłęże-Piekiełko“ obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy Chabówka-Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii kolejowej między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Docelowo połączenie skróci czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, a ze stolicy Małopolski do Zakopanego będzie można dojechać w 90 minut.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Fedrują trzy ściany, w planie mają kolejne dwie
23 czerwca 2025
15.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]