W 2024 r. na świecie sprzedano 17 mln samochodów elektrycznych, czyli ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych pojazdów - wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Udział elektryków w 2030 r. może przekroczyć 40 proc. - wskazali analitycy.
Powołując się na prognozy Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) Instytut podał, że globalna sprzedaż samochodów elektrycznych w 2025 r. wyniesie 20 mln sztuk, a udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży przewyższy 25 proc. Zdaniem analityków udział aut elektrycznych w rynku może przekroczyć 40 proc. w 2030 r.
W informacji zwrócono uwagę, że liderem sprzedaży pojazdów elektrycznych pozostają Chiny, w których sprzedano prawie połowę globalnej produkcji samochodów w 2024 r. “W tym samym roku niemal połowę (48 proc.) nowych samochodów rejestrowanych w Państwie Środka stanowiły pojazdy elektryczne“ - podkreślił Instytut. Dodał, że w Stanach Zjednoczonych odnotowano w 2024 r. wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych o około 10 proc. w ujęciu rocznym; w tym samym roku co dziesiąty samochód sprzedany w USA był wyposażony w napęd elektryczny.
“W Europie w latach 2022-2024 zaobserwowano stagnację sprzedaży pojazdów elektrycznych w związku z ograniczeniem wsparcia publicznego do ich zakupu, choć udział rejestracji samochodów elektrycznych w ogóle rejestrowanych pojazdów utrzymał się w 2024 r. na dość wysokim poziomie 22 proc.“ - podał PIE.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że rozwój elektromobilności jest szczególnie widoczny w państwach Azji i Pacyfiku - poza Chinami, w 2024 r. w azjatyckich gospodarkach rozwijających się sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o 40 proc. względem roku poprzedniego. Największymi rynkami pojazdów elektrycznych są: Tajlandia, Indonezja i Wietnam, na których dominują mniejsze i bardziej przystępne cenowo samochody elektryczne.
“Pomimo szansy, jaką mógłby stanowić wzrost popytu na pojazdy elektryczne w nastawionym na eksport europejskim sektorze motoryzacji, branża ta obecnie zmaga się z problemami związanymi z jej transformacją w kierunku produkcji pojazdów zeroemisyjnych. Wyzwaniem staje się nie tyle osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w eksporcie, lecz także utrzymanie pozycji na rynku wewnętrznym UE“ - podkreślili autorzy raportu.
Instytut, powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wskazał, że w 2023 r. wartość importu samochodów elektrycznych do UE wyniosła 9,7 mld euro, a wartość eksportu do Chin - 0,9 mld euro. W 2022 r. przemysł motoryzacyjny zapewniał 3,5 mln miejsc pracy i odpowiadał za 1,7 proc. całkowitej wartości dodanej brutto w UE. W 2022 r. eksport produktów motoryzacyjnych z UE do krajów spoza UE osiągnął wartość 235,6 mld euro, co stanowiło 7,2 proc. całkowitego eksportu UE (3291 mld euro).
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny; przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.