Na rynku detalicznym w Polsce w marcu odnotowano stabilizację cen podstawowych produktów spożywczych - wynika z raportu ASM SFA Koszyk Zakupowy. Średnia wartość koszyka, obejmującego najczęściej kupowane artykuły codziennego użytku, utrzymała się na poziomie z lutego i wyniosła 314 zł 83 gr.
Badanie objęło 13 największych sieci handlowych w Polsce. W ośmiu z nich ceny spadły w porównaniu z poprzednim miesiącem, natomiast w pięciu odnotowano wzrosty, jednak tylko dwie sieci zaoferowały koszyki zakupowe o wartości poniżej 300 zł.
Liderem najtańszych zakupów pozostało Auchan, gdzie średni koszt koszyka wyniósł 274 zł 11 gr, co oznacza spadek o prawie 3 zł w stosunku do lutego. Z kolei najdroższą ofertę oferowała sieć Netto, z koszykiem wartym średnio 339 zł 40 gr.
Z raportu wynika, że najtańsze produkty kupimy w sieciach hybrydowych (czyli tych prowadzących zarówno sprzedaż˙ online, jak i offline), gdzie średni koszt koszyka to 299 zł 15 gr. Najdroższe zakupy zrobimy natomiast w dark store'ach (wirtualne sklepy oferujące szybką dostawę do domu) - tam wartość koszyka przekroczyła 360 zł 90 gr.
Autorzy raportu przypomnieli, że według danych Głównego Urzędu Statystycznego w marcu 2025 roku inflacja w Polsce wyniosła 4,9 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu do lutego ceny wzrosły o 0,2 proc.
Jak podano, największe zmiany cen odnotowano w sieciach Dino i Biedronka. W Dino średnia wartość koszyka spadła o 4,77 proc., podczas gdy w Biedronce wzrosła o niemal tyle samo - o 4,87 proc.
Analiza najtańszych cen produktów w badanych sieciach pokazuje, że minimalny koszt koszyka to 228 zł 28 gr - jest to kwota o 12 groszy niższa niż w lutym. Z kolei najwyższy możliwy koszt zakupów w oparciu o najwyższe ceny produktów wyniósł 385 zł 46 gr - o ponad 8 zł mniej niż miesiąc wcześniej. Różnica między najtańszym i najdroższym koszykiem wyniosła zatem 157 zł 18 gr i zmniejszyła się o 8 zł w stosunku do lutego.
Wśród 40 badanych produktów, największe wzrosty cen odnotowano w przypadku kawy - o 8,36 proc. oraz płynu do WC - 4,51 proc. Natomiast najmocniej potaniały pomidory bo o 5,4 proc., a makaron o 4,43 proc.
“Po miesiącach dynamicznych zmian cen, marzec 2025 przyniósł długo wyczekiwaną stabilizację na rynku detalicznym. Utrzymanie średniej wartości koszyka zakupowego poniżej 315 zł jest wyraźnym sygnałem, że sieci handlowe intensyfikują walkę o klienta - nie tylko poprzez szeroko zakrojone akcje promocyjne, ale również poprzez bardziej agresywną politykę cenową“ - zwrócił uwagę cytowany w raporcie Kamil Kruk z ASM SFA.
“Jednocześnie nadal obserwujemy znaczną rozpiętość cenową pomiędzy najtańszymi a najdroższymi sklepami - różnica sięgająca aż 157 zł podkreśla, jak istotne są dziś świadome i racjonalne decyzje zakupowe konsumentów. W obecnych warunkach makroekonomicznych przestrzeń do wzrostu wydatków konsumpcyjnych pozostaje ograniczona“ - dodał.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.