REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
28 kwietnia 2025 07:10 Polska Agencja Prasowa

Stabilizacja cen w sklepach

Tańsze są m.in. pomidory i makaron
fot: Maciej Dorosiński

Na rynku detalicznym w Polsce w marcu odnotowano stabilizację cen podstawowych produktów spożywczych - wynika z raportu ASM SFA Koszyk Zakupowy. Średnia wartość koszyka, obejmującego najczęściej kupowane artykuły codziennego użytku, utrzymała się na poziomie z lutego i wyniosła 314 zł 83 gr.

Badanie objęło 13 największych sieci handlowych w Polsce. W ośmiu z nich ceny spadły w porównaniu z poprzednim miesiącem, natomiast w pięciu odnotowano wzrosty, jednak tylko dwie sieci zaoferowały koszyki zakupowe o wartości poniżej 300 zł.

Liderem najtańszych zakupów pozostało Auchan, gdzie średni koszt koszyka wyniósł 274 zł 11 gr, co oznacza spadek o prawie 3 zł w stosunku do lutego. Z kolei najdroższą ofertę oferowała sieć Netto, z koszykiem wartym średnio 339 zł 40 gr.

Z raportu wynika, że najtańsze produkty kupimy w sieciach hybrydowych (czyli tych prowadzących zarówno sprzedaż˙ online, jak i offline), gdzie średni koszt koszyka to 299 zł 15 gr. Najdroższe zakupy zrobimy natomiast w dark store'ach (wirtualne sklepy oferujące szybką dostawę do domu) - tam wartość koszyka przekroczyła 360 zł 90 gr.

Autorzy raportu przypomnieli, że według danych Głównego Urzędu Statystycznego w marcu 2025 roku inflacja w Polsce wyniosła 4,9 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu do lutego ceny wzrosły o 0,2 proc.

Jak podano, największe zmiany cen odnotowano w sieciach Dino i Biedronka. W Dino średnia wartość koszyka spadła o 4,77 proc., podczas gdy w Biedronce wzrosła o niemal tyle samo - o 4,87 proc.

Analiza najtańszych cen produktów w badanych sieciach pokazuje, że minimalny koszt koszyka to 228 zł 28 gr - jest to kwota o 12 groszy niższa niż w lutym. Z kolei najwyższy możliwy koszt zakupów w oparciu o najwyższe ceny produktów wyniósł 385 zł 46 gr - o ponad 8 zł mniej niż miesiąc wcześniej. Różnica między najtańszym i najdroższym koszykiem wyniosła zatem 157 zł 18 gr i zmniejszyła się o 8 zł w stosunku do lutego.

Wśród 40 badanych produktów, największe wzrosty cen odnotowano w przypadku kawy - o 8,36 proc. oraz płynu do WC - 4,51 proc. Natomiast najmocniej potaniały pomidory bo o 5,4 proc., a makaron o 4,43 proc.

“Po miesiącach dynamicznych zmian cen, marzec 2025 przyniósł długo wyczekiwaną stabilizację na rynku detalicznym. Utrzymanie średniej wartości koszyka zakupowego poniżej 315 zł jest wyraźnym sygnałem, że sieci handlowe intensyfikują walkę o klienta - nie tylko poprzez szeroko zakrojone akcje promocyjne, ale również poprzez bardziej agresywną politykę cenową“ - zwrócił uwagę cytowany w raporcie Kamil Kruk z ASM SFA.

“Jednocześnie nadal obserwujemy znaczną rozpiętość cenową pomiędzy najtańszymi a najdroższymi sklepami - różnica sięgająca aż 157 zł podkreśla, jak istotne są dziś świadome i racjonalne decyzje zakupowe konsumentów. W obecnych warunkach makroekonomicznych przestrzeń do wzrostu wydatków konsumpcyjnych pozostaje ograniczona“ - dodał.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zwiększono wartość jednorazowych odpraw ze 120 tys. zł do 170 tys. zł
24 kwietnia 2025
31 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]