REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
16 kwietnia 2025 08:50 Polska Agencja Prasowa

42 proc. konsumentów zamierza wydać na święta mniej niż w zeszłym roku

Realne podwyżki cen żywności wyhamowały
fot: Krystian Krawczyk

Odsetek respondentów deklarujących ograniczenie wydatków na wielkanocne wiktuały w porównaniu do ubiegłorocznych świątecznych zakupów wyniósł 41,9 proc - wynika z raportu Grupy Blix. Jak wskazali autorzy, to mniej niż w badaniu z 2024 r. co wskazuje na wzrost pewności finansowej konsumentów.

W tym roku 41,9 proc. konsumentów zamierza ograniczyć kwotę przeznaczoną na wielkanocne artykuły spożywcze w porównaniu do zeszłorocznych wydatków. W ubiegłorocznym badaniu takiej odpowiedzi udzieliło 47,5 proc badanych. 36,2 proc. respondentów nie przewiduje cięć. Rok temu zadeklarowało tak 31 proc. ankietowanych.

Jak zauważyli autorzy raportu, różnica między grupami zamierzających oszczędzać i niebiorących tego pod uwagę zmniejszyła się z blisko 17 do prawie 6 punktów procentowych. W ich ocenie “to sygnał, że konsumenci zaczynają odbudowywać swoją pewność finansową, choć wciąż zachowują ostrożność“.

W opinii ekspertów zmiana może wynikać z kilku czynników. - Realne podwyżki cen żywności wyhamowały, a przez ostatnie 2-3 lata wielu konsumentów nauczyło się racjonalizować wydatki, planować zakupy i korzystać z promocji. Od zeszłego widać też lekki wzrost wynagrodzeń i poprawę nastrojów konsumenckich - wskazał Mateusz Dąbrowski z Grupy Blix.

17,6 proc. badanych nie wiedziało, czy w tym roku zmniejszy wydatki na świąteczne zakupy spożywcze w porównaniu do ubiegłorocznych. Rok temu odsetek ten wyniósł 17,2 proc. Kwestia ta nie miała znaczenia - identycznie jak w ubiegłym roku - dla 4,3 proc. badanych. W ocenie Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, spora grupa konsumentów odkłada decyzję do momentu udania się na zakupy.

- Kluczowym czynnikiem decyzyjnym będzie realna dostępność atrakcyjnych cen i promocji, szczególnie w takich kategoriach, jak mięso, nabiał, pieczywo czy produkty luksusowe przeznaczone na świąteczny stół. Wielu niezdecydowanych będzie porównywało oferty dostępne w ostatniej chwili w różnych kanałach sprzedaży: stacjonarnym i online - stwierdził ekspert.

Jak zaznaczono w raporcie, 24,9 proc. osób zdecydowanych na obniżenie kosztów wskazało poziom oszczędności od 10 do 15 proc. W ubiegłym roku odsetek ten wyniósł 23,5 proc. 24 proc. badanych planuje oszczędzić od 15 do 20 proc. (w ub.r. - 23,7 proc.), 15,5 proc. respondentów wskazało zakres od 20 do 30 proc. (rok wcześniej 16,7 proc.), 14,2 proc. ankietowanych przewiduje zmniejszenie wydatków do 10 proc. (rok temu - 10,9 proc.).

12,4 proc. biorących udział w badaniu jeszcze nie wiedziało, jak bardzo zmniejszy świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych (poprzednio - 13,3 proc.). 4,3 - procentowy odsetek wskazań dotyczył ograniczenia kwoty przeznaczonej na zakupy od 40 do 50 proc. (rok wcześniej 4,4 proc.), 3,4 proc. zadeklarowało przedział 30-40 proc. (w 2024 r. 6,2 proc.). Podobnie jak przed rokiem oszczędności przekraczające połowę wydatków zadeklarowało 1,3 proc. respondentów

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 28 marca - kwietnia 2025 roku, metodą wywiadów internetowych na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicy w cenie na rynku pracy
13 kwietnia 2025
12.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]