Spółka ElectroMobility Poland (EMP), która miała budować w Jaworznie (Śląskie) fabrykę polskiego samochodu elektrycznego Izera ogłosiła, że zamierza realizować “szerzej zakrojoną wizję nowoczesnego hubu produkcyjno-rozwojowego.
Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie spółki, głównym celem jest uruchomienie produkcji europejskiej marki samochodów we współpracy z globalnym partnerem oraz stworzenie rynkowego podmiotu z centralą zlokalizowaną w Polsce.
EMP napisała, że będzie to “zmodyfikowana wizja projektu“, w której spółka wraz globalnym partnerem będzie współtworzyła europejską markę samochodów. Samochody mają być produkowane w fabryce w Jaworznie, a centrala firmy zlokalizowana ma być w Polsce. Wokół inwestycji miałyby powstawać przedsięwzięcia, jak centrum innowacji, lokalny łańcuch dostaw oraz jednostki badawczo-rozwojowe - tworzące razem hub produkcyjno - rozwojowy.
Spółka podkreśliła, że jej przedsięwzięcie w nowej formule wpisuje się w koncepcję proaktywnej polityki przemysłowej państw, a także w założenia rządowej strategii inwestycyjnej “650 mld+“ dotyczącej transformacji energetyczną i technologiczną kraju.
Według EMP dzięki inwestycji w Jaworznie powstanie lokalny łańcuch dostaw obejmujący do 80 proc. wartości komponentów samochodu, a w regionie zostanie utworzonych 20-30 tys. miejsc pracy, z czego ok. 1 tys. w obszarze B+R. Wzrosnąć ma też zdolność polskich firm do awansu w globalnych łańcuchach wartości.
Jako źródła fiaska Izery EMP wskazała opóźnienia powodowane brakiem stabilnego finansowania. Według poprzednich założeń środki z KPO pod kątem projektu miały trafić do spółki na początku 2023 r. Ich brak do końca 2023 r. spowodował zerwanie ciągłości projektowej i konieczność aktualizacji niemal wszystkich założeń.
W tekście prezesa EMP Tomasza Kędzierskiego opublikowanym na stronie EMP ocenił on, że projekt Izery był realizowany w tempie odpowiadającym standardom branżowym tylko przez rok - od podpisania umowy z Geely w ramach partnerstwa technologicznego do zakończenia fazy przygotowawczej w listopadzie 2023 r.
EMP oceniła, że jej nowa koncepcja zakłada współodpowiedzialność strategicznego partnera. “Zamiast samodzielnie rozwijać od podstaw markę samochodów, EMP będzie działać jako współinwestor i koordynator wspólnych przedsięwzięć. Ma to minimalizować ryzyka rynkowe“ - wyjaśniła spółka.
Podała, że przygotowuje się obecnie do złożenia wniosku o finansowanie projektu w ramach KPO. Trwają też rozmowy z potencjalnymi partnerami EMP, którzy mogliby uczestniczyć w projekcie. Spółka sygnalizuje ponadto, że jej projekt w nowej formule może objąć nie tylko motoryzację, ale też energetykę i cyfrowe usługi mobilności.
Projekt Izery firmował poprzedni rząd, tworząc pod tym kątem spółkę ElectroMobility Poland (EMP). Spółka pod koniec 2023 r. została pierwszym właścicielem działki o powierzchni 117 ha na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG), który jest wspólnym projektem miasta i Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.