Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na zakup 42 nowych autobusów elektrycznych dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu. Zakup mają wesprzeć fundusze unijne z Krajowego Planu Odbudowy. Nowe autobusy mają zacząć wozić pasażerów w połowie 2026 r.
O przetargu poinformował podczas wtorkowych obrad Zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
- Opublikowano postępowanie o zakup 42 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Autobusy trafią w połowie 2026 r. na linie obsługiwane przez PKM Świerklaniec. Zakup wspomagany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności - powiedział Karolczak w sprawozdaniu z prac zarządu.
Jak wynika z portalu zamówień Metropolii, przetarg dotyczy zakupu 42 autobusów w ramach realizacji projektu Hydrogen GZM oraz Zielony Transport GZM etap II.
Zamówienie obejmuje 24 autobusy 12-metrowe i 18 wozów 18-metrowych (przegubowych), a także 25 ładowarek, w tym 21 ładowarek o mocy 2x90kW oraz 4 ładowarek o mocy 200 kW.
Autobusy 12-metrowe mają mieć napęd elektryczny o mocy co najmniej 160 kW i magazyn energii o pojemności co najmniej 400 kWh, a 18-metrowe napęd o mocy 240 kW i magazyn energii o pojemności 530 kWh.
Autobusy 12-metrowe kupowane są pod kątem obsługi linii: 80, M102, M107, M14, M16, M116, 750, 780 i 168. Z kolei autobusy 18-metrowe mają obsługiwać linie: M3, M102, M28, 5, 114 i 129.
Oferty będą oceniane pod kątem kryteriów: ceny (60 proc.), warunków gwarancji (25 proc.) i oceny techniczno-eksploatacyjnej (15 proc.). Obecny termin składania ofert to 25 kwietnia br. Ostateczny termin realizacji zamówienia ustalono na 22 maja 2026 r.
W ostatnich latach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia kupiła m.in. 32 autobusy elektryczne dla samorządowych przewoźników ze swojego terenu, przy wsparciu unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.
Obecnie GZM zamawia, również przy wsparciu środków zewnętrznych, kolejnych 31 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami. Do przetargu, również prowadzonego pod kątem samorządowych przewoźników, zgłosili się hiszpański Irizar i należący do hiszpańskiej Grupy CAF Solaris.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.