Jak wynika z raportu EV Klub Polska, 85 proc. polskich użytkowników samochodów w pełni elektrycznych (BEV) ponownie zdecydowałoby się na zakup takiego pojazdu. Jako główny czynnik przemawiający za wyborem elektryka ankietowani wskazywali niskie koszty eksploatacji i utrzymania.
- Wyniki analizy 23 tysięcy ankiet, w tym niemal tysiąca z Polski pokazują, że 92 proc. kierowców samochodów elektrycznych na świecie planuje ponowny zakup pojazdu o napędzie elektrycznym. W naszym kraju odsetek ten jest nieznacznie niższy i wynosi 85 proc. Warto zwrócić uwagę, że w skali globalnej jedynie 1 proc., a w Polsce 2 proc. użytkowników elektryków zadeklarowało powrót do pojazdu spalinowego. Z kolei zadowolenie z korzystania z BEV wskazało 98 proc. badanych, w tym 94 proc. w Polsce - wskazał Łukasz Lewandowski z Fundacji EV Klub Polska.
Jak poinformował EV Klub Polska, głównym czynnikiem przemawiającym za zakupem pojazdu elektrycznego są korzyści finansowe. Niższe koszty eksploatacji wskazało 47 proc. polskich respondentów, a niskie koszty utrzymania - 35 proc. Dla 33 proc. ankietowanych ważne są również przywileje dla użytkowników pojazdów elektrycznych. Co czwarty jako ważny czynnik wskazało komfort podróżowania.
Według Lewandowskiego opinie polskich użytkowników samochodów elektrycznych nie odbiegają pod wieloma względami od trendów światowych. Zdecydowaną różnicę widać natomiast w przypadku argumentu dotyczącego mniejszego obciążenia środowiska przez pojazdy BEV, który miał w Polsce o 23 punkty procentowe mniej wskazań niż badaniu globalnym.
- Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać można przede wszystkim w pragmatycznym podejściu do pojazdów. Głównym motywatorem są mniejsze koszty utrzymania oraz szereg przywilejów, takich jak darmowe parkowanie w strefie płatnego parkowania, które również wpływają na oszczędności finansowe - zaznaczył.
Autorzy raportu poinformowali również, że we wszystkich krajach badani zwracali uwagę na konieczność rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania dużych mocy. Dla 47 proc. ankietowanych na świecie dostępność szybkich ładowarek jest ważniejsza niż cena ładowania. Na problem długiego czasu oczekiwania na naładowanie pojazdu wskazało 46 proc. polskich respondentów. 35 proc. ankietowanych zadeklarowało natomiast, że rzadko czeka na ładowanie.
Jak wskazano w raporcie, czynnikiem ograniczającym rozwój elektromobilności jest przede wszystkim nie dość rozwinięta infrastruktura ładowania. W ocenie autorów, kluczowe jest budowanie hubów ładowania dużych mocy przy głównych szlakach komunikacyjnych oraz rozwój sieci ładowania w miastach.
- Ekonomiczna opłacalność użytkowania samochodu elektrycznego jest niepodważalna i stanowi jeden z kluczowych argumentów przemawiających za wyborem tej technologii. Dlatego, oprócz ceny zakupu konkurencyjnej wobec spalinowych odpowiedników, niezbędne jest zapewnienie użytkownikom EV dostępu do taniego ładowania - zarówno w domu, jak i korzystając z publicznej infrastruktury. W związku z tym powinny zostać wprowadzone specjalne taryfy energetyczne przewidziane dla posiadaczy samochodów elektrycznych oraz operatorów stacji ładowania. Takie rozwiązania mogłyby znacząco przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce - podsumował Lewandowski.
EV Klub Polska to największy klub w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej zrzeszający użytkowników samochodów elektrycznych. Organizacja liczy ponad 10 tysięcy członków i aktywnie wspiera rozwój elektromobilności poprzez działania edukacyjne czy organizację wydarzeń (zlotów). EV Klub Polska jest jednym z założycieli międzynarodowej organizacji zrzeszającej kluby użytkowników EV z całego świata GEVA (Global EV Alliance).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.