Spółka Tauron Dystrybucja rozpoczęła konsultacje swojego Planu Rozwoju na lata 2026-2031 - przekazał Tauron w środowym komunikacie. Samorządy i inne podmioty mogą wnosić uwagi do projektu planu do końca lutego br.
Konsultacje mają umożliwić m.in. uzgodnienie planów inwestycyjnych spółki z lokalnymi planami rozwoju i np. odpowiednie planowanie prac.
Plan rozwoju segmentu dystrybucyjnego Taurona jest częścią realizacji strategii koncernu na lata 2025-2035, ogłoszonej w grudniu 2024 r. Założono tam m.in podwojenie nakładów na modernizację i rozbudowę sieci do 6 mld zł w 2035 r.
Zgodnie ze strategią do 2050 r. spółka planuje podwoić wolumen dystrybuowanej energii, przy przeprowadzeniu jednocześnie cyfrowej transformacji segmentu.
“Plan Rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną na lata 2026-31“ ma być skorelowany z potrzebami i perspektywami rozwoju samorządów oraz podmiotów lokujących inwestycje na terenie działania Taurona
Plan powstaje wobec obowiązku stojącego przed Operatorami Systemu Dystrybucyjnego (OSD), określonego w Prawie energetycznym, konsultacje planu spółka prowadzi jednak po raz pierwszy.
Uwzględnia on m.in. obowiązujące przepisy, cele w zakresie regulacji jakościowej oraz wynikające z Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych obowiązujących OSD cele określone przez URE czy Politykę Energetyczną Polski do 2040 r.
Plan bierze również pod uwagę dotąd opublikowane plany zagospodarowania przestrzennego województwa, miejscowe plany zagospodarowania, plany zaopatrzenia gmin w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, a także koncepcję rozwoju sieci wysokiego i niskiego napięcia, opracowaną we współpracy z PSE.
W planie mają być uwzględnione przygotowywane przedsięwzięcia związane z efektywnością energetyczną, zarządzaniem popytem na energię elektryczną lub rozwojem mocy wytwórczych przyłączanych do sieci dystrybucyjnej.
Jak skomentował, cytowany w informacji Taurona wiceprezes spółki dystrybucyjnej ds. operatora Maciej Mróz, energetyka przyszłości wymaga znacznego zwiększenia inwestycji (w ciągu dwóch lat spółka planuje zwiększenie rocznych nakładów inwestycyjnych o ok. 30 proc.), ale też lepszej komunikacji i partnerskich relacji z otoczeniem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.