REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
11 lutego 2025 12:45 Polska Agencja Prasowa

W styczniu codzienne zakupy podrożały o blisko 6 proc. rdr.

Styczniowy wzrost cen słodyczy stanowi kontynuację trendu
fot: Maciej Dorosiński

W styczniu codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,9 proc. rdr., czyli nieco bardziej niż w poprzednich miesiącach - wynika z raportu UCE Research, w którym przeanalizowano ponad 76,7 tys. cen detalicznych. Najbardziej podrożały słodycze.

Artykuły codziennego użytku zdrożały średnio o 5,9 proc. rdr. To więcej niż grudniu, kiedy wzrost rdr. wyniósł 5,6 proc. oraz w listopadzie, kiedy ceny poszły w górę o 5,5 proc. - wynika z najnowszego raportu “Indeks cen w sklepach detalicznych“ UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito.

- Wzrost cen rok do roku wynika z systematycznie rosnących kosztów produkcji, dystrybucji i pracy. Miesięczne spowolnienie dynamiki podwyżek oznacza natomiast chwilowe wyhamowanie, wynikające z efektów sezonowych - wskazał dr Hubert Gąsiński z Uniwersytetu WSB Merito.

Według raportu ceny wzrosły w ujęciu rocznym w prawie wszystkich 17 monitorowanych kategoriach - od 2,8 do 10,4 proc.

- Wzrosty cen są dotkliwie dla wielu grup społecznych, jednak nie wywołują już takich emocji jak jeszcze rok temu. Polacy przyzwyczaili się do wysokich cen - zauważył dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.

W styczniu br. najbardziej podrożały słodycze i desery - o 10,4 proc. rdr. Drugie miejsce w rankingu drożyzny zajęły owoce ze średnim wzrostem 10,2 proc. rdr., a trzecie art. tłuszczowe - 9,7 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się napoje bezalkoholowe z podwyżkami 7,8 proc, pieczywo - 7,7 proc., nabiał - 7,2 proc., karmy dla zwierząt - 6,8 proc, ryby - 5,8 proc., wędliny - 5,7 proc., używki 5,3 proc., mięso - 5,2 proc., środki higieny osobistej - 5,1 proc., artykuły dla dzieci - 4,9 proc., chemia gospodarcza 4,2 proc., dodatki spożywcze (musztardy, ketchupy, majonezy) - 3,7 proc. W styczniu staniały tylko produkty sypkie - o 0,7 proc. rdr.

Autorzy raportu przypomnieli, że w ostatnich miesiącach 2024 roku drożały wszystkie segmenty rdr: w grudniu od 0,2 do 10,3 proc, a w listopadzie od 0,2 do 16,6 proc. Jak zauważyli, w ujęciu rocznym ceny rosną, ale miesiąc do miesiąca przyrost jest niewielki.

- Styczniowy wzrost cen słodyczy stanowi kontynuację trendu obserwowanego w poprzednich miesiącach. Jeszcze w grudniu wzrost rdr. wyniósł 8,4 proc., a w listopadzie - 10,2 proc. To oznacza, że dynamika cen w tym segmencie nie tylko utrzymuje się na wysokim poziomie, ale w styczniu ponownie przyspieszyła. Głównym czynnikiem jest sytuacja na globalnym rynku surowców, w szczególności kakao i cukru - zaznaczył Gąsiński.

Autorzy zwrócili również uwagę, że silny trend zwyżkowy widać również w przypadku owoców. “Owoce są jedną z najszybciej drożejących grup produktów, co może być efektem czynników sezonowych i strukturalnych problemów podażowych“ - ocenił ekspert z Uniwersytetu WSB Merito.

W kategorii artykułów tłuszczowych na szczególną uwagę - w opinii autorów - zasługują wysokie ceny masła. - W ostatnich miesiącach produkt ten stał się synonimem zakupowego luksusu. Podwyżki są efektem wzrostu cen mleka w skupie - zaznaczył Orpych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • SVUOS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zamieszanie z górniczymi emeryturami
8 lutego 2025
55.2 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]