REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
27 stycznia 2025 12:01 Polska Agencja Prasowa

Energetyka: Na koniec miniongo roku w Polsce było 398 przedsiębiorstw posiadających koncesje na działalność ciepłowniczą

Od 2002 roku udział paliw węglowych w wytwarzaniu ciepła obniżył się o 25 procent
fot: eczabrze.fortum.pl

W 2023 r. wynik finansowy brutto koncesjonowanych przedsiębiorstw ciepłowniczych, badanych przez Urząd Regulacji Energetyki wyniósł niemal minus 4 mld zł. Średnia cena ciepła z tych firm wzrosła o ponad 63 proc. rok do roku - wynika z raportu Prezesa URE.

Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek raportem “2023. Energetyka cieplna w liczbach“, w 2023 r. rentowność brutto ogółem dla wszystkich przedsiębiorstw koncesjonowanych uczestniczących w badaniu URE wyniosła minus 9,51 proc. Przy czym rentowność brutto dla źródeł wytwarzających ciepło bez kogeneracji była na poziomie 2,62 proc., a dla źródeł kogeneracyjnych wyniosła minus 17,49 proc.

Wynik finansowy brutto ogółem wyniósł minus 3,99 mld zł. W 2022 r. wskaźnik ten był na poziomie minus 6,24 mld zł, a w 2021 r. - minus 1,5 mld zł. Wynik finansowy na sprzedaży ukształtował się na poziomie minus 3,47 mld zł, zaś rentowność sprzedaży wyniosła minus 8,51 proc.

Średnia cena ciepła sprzedawanego ze wszystkich koncesjonowanych źródeł 104,65 zł za GJ, co oznacza wzrost o 63,43 proc. w porównaniu z 2022 r., zaś w porównaniu z 2021 r. wzrost o 119,67 proc.

Średnia cena ciepła ze źródeł bez kogeneracji wzrosła rok do roku o 64,31 proc. i wyniosła 125,52 zł za GJ. W przypadku źródeł kogeneracyjnych wzrost ten wyniósł 68,89 proc., a średnia cena 93,14 zł za GJ.

Udział węgla w produkcji ciepła spadł do 61,2 proc. z 66,2 proc. w 2022 r. Udział OZE wyniósł 14,4 proc., udział gazu wzrósł do 13 proc. z 9,3 proc. rok wcześniej.

Jak przypomniał URE, od 2002 r. udział paliw węglowych obniżył się o 25 proc., udział OZE wrósł o prawie 500 proc. , a gazu po 350 proc. . Potwierdza to potwierdza sukcesywny, stopniowy kierunek zmian w modelu gospodarki energetycznej Polski, uwzględniający krajową specyfikę dostępnych paliw i poziom zaawansowania technologicznego - ocenił Urząd.

W ujęciu terytorialnym z danych URE wynika, że najwyższy udział OZE notuje się na Podlasiu - ponad 46 proc., w kujawsko-pomorskiem - 31 proc., i w warmińsko-mazurskim - 21 proc. Węgiel, z udziałem ponad 80 proc., dominuje w województwach świętokrzyskim, dolnośląskim, małopolskim i łódzkim.

Najniższy udział węgla - 4 proc. jest w województwie lubuskim, gdzie jednocześnie jest najwyższy udział gazu - nieco ponad 95 proc. Wysoki udział gazu - 47 proc. jest także w województwie podkarpackim. W pozostałych regionach nie przekracza on 20 proc., wskaźnik ten jest najniższy na Podlasiu, gdzie wynosi poniżej 3 proc.

Z danych URE wynika, że na koniec 2023 r. w Polsce było 398 przedsiębiorstw posiadających koncesje na działalność ciepłowniczą. Dysponowały one sieciami o łącznej długości 22,838 tys. km, co oznacza wzrost o 260 km w porównaniu do 2022 r. Przedsiębiorstwa te wyprodukowały w 2023 r. 376,6 tys. TJ ciepła, co oznacza spadek produkcji o 28,0 tys. TJ w stosunku do 2022 r. Do odbiorców przyłączonych do sieci trafiło ostatecznie 216,4 tys. TJ.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LEWQY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rezygnacja w Ministerstwie Przemysłu
22 stycznia 2025
17.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]