Powstającym w Katowicach hubem gamingowo-technologicznym są zainteresowani zagraniczni inwestorzy z rynków arabskich oraz rynku chińskiego - powiedział prezydent miasta Marcin Krupa podczas spotkania z mediami 21 stycznia.
Hub gamingowo-technologiczny powstaje na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego Wieczorek. Ma to być miejsce przeznaczone przede wszystkim dla branży gamingowej i technologicznej, w którym znajdą się m.in. przestrzenie produkcyjne, laboratoria, studia e-sportowe i telewizyjne.
- Sygnały o zainteresowaniu odbieramy ze wszech stron. Od szeroko rozumianych rynków arabskich, od rynku chińskiego. Tutaj są konkretni gracze, którzy chcieliby wejść w proces inwestycyjny - powiedział Marcin Krupa.
Dodał, że pojawiło się także zainteresowanie inwestorów ze Stanów Zjednoczonych, ale nie przedstawili oni konkretnych propozycji.
- Jesteśmy w trakcie dywagacji i szukania pomysłów, jak zaprosić do działań związanych z hubem, całą dzielnicą nowych technologii w Katowicach, podmioty zewnętrzne, które realizowałyby inwestycje za swoje pieniądze, a nie publiczne - wskazał Krupa.
Pod koniec 2024 r. otwarto oferty złożone w przetargu na realizację pierwszego etapu hubu gamingowo-technologicznego. Ośmiu wykonawców zaproponowało kwoty od 577,1 mln zł brutto do 829,4 mln zł brutto. Najniższa oferta przekroczyła przewidywany przez samorząd budżet o 177,3 mln zł brutto.
Prezydent w odpowiedzi na pytanie poinformował, że decyzja dotycząca rozstrzygnięcia przetargu jeszcze nie zapadła. Zaznaczył, że jeśli samorząd nie znajdzie wystarczających pieniędzy, aby wybrać jedną z przedstawionych ofert, to konieczna będzie decyzja o unieważnieniu i ogłoszeniu nowego przetargu.
Podczas spotkania z mediami Marcin Krupa zapowiedział, że podejmowane będą rozmowy dotyczące zmian w projekcie hubu. Zmiany mają polegać na przekształceniu części pomieszczeń biurowych w przestrzenie o konkretnych specjalizacjach. Prezydent podkreślił, że takie zapotrzebowanie zgłaszają przedstawiciele branży gamingowej.
Pierwszy etap budowy hubu gamingowo-technologicznego ma objąć rewitalizację i adaptację istniejących budynków dawnej KWK Wieczorek; zarówno tych z początku i pierwszej połowy XX w. (cechownia i łaźnia, maszynownia, sortownia, nadszybie z wieżą wyciągową, warsztaty mechaniczne i kuźnia, stolarnia, lampownia oraz schron), jak i z lat 70./80. XX w. (nowa łaźnia oraz nowa lampownia nad ul. Szopienicką). Do tego przewidziano w nim budowę pasażu podziemnego oraz infrastruktury drogowej z miejscami parkingowymi. Wykonawca powinien również zagospodarować teren wokół budynków.
Koncepcję i projekt pierwszego etapu hubu gamingowo-technologicznego przygotowała wyłoniona w konkursie pracownia architektoniczna AMC - Andrzej M. Chołdzyński. Zakłada ona m.in. rewitalizację zabytkowych budynków bez ingerencji w ich kubaturę, a także stworzenie publicznie dostępnego dwupoziomowego pasażu podziemnego, który połączy wszystkie obiekty.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.