Od 1 lutego 2025 r. będzie można składać wnioski o dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego w programie, który zastąpi obowiązujący obecnie program “Mój elektryk“ - poinformował NFOŚiGW. O dopłatę w maksymalnej kwocie 40 tys. zł będą mogły się ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne.
“Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program “Mój elektryk“, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r.“ - przekazano w komunikacie Funduszu.
NFOŚiGW poinformował również, że obowiązujący obecnie program “Mój elektryk“ realizowany będzie do 31 stycznia 2025 r. lub do wyczerpania środków. W nowym programie dopłaty nie będą przysługiwać innym podmiotom niż osoby fizyczne.
“Nowa odsłona programu "Mój elektryk" z budżetem ponad 1,6 miliarda złotych pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne - zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To, obok dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności. Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu - wskazał cytowany w komunikacie zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Paweł Augustyn.
W komunikacie zaznaczono, że nowy program przewiduje dotacje do zakupu lub leasingu bądź wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1 (do 9 miejsc siedzących razem z kierowcą - PAP) dla dwóch grup beneficjentów: osób fizycznych (na zakup pojazdu wykorzystywanego w celach prywatnych) oraz osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Celem programu jest dofinansowanie ok. 40 tysięcy aut bezemisyjnych.
Zgodnie z przekazanymi przez NFOŚiGW informacjami, maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do uzyskania wsparcia ma wynieść 225 tys. zł netto (bez VAT), podczas gdy w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT). Maksymalna kwota dotacji z programu w kwocie 40 tys. zł ma przysługiwać wnioskodawcy, który zezłomuje pojazd spalinowy oraz którego roczny dochód nie przekracza 135 tys. zł. Limit przebiegu nowego samochodu kwalifikującego się do dofinansowania wynosić będzie 6 tys. km.
Jak zaznaczono w komunikacie Funduszu, przyjęcie nowego programu poprzedziły szerokie konsultacje z udziałem przedstawicieli m.in. administracji rządowej, samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych, organizacji pracodawców i przedsiębiorców, partnerów gospodarczych i społecznych. Projekt programu podlegał także konsultacjom społecznym. W wyniku konsultacji zgłoszono ponad 300 uwag lub propozycji zmian, część z nich została uwzględniona w programie - m.in. wprowadzenie wyższej podstawowej kwoty dofinansowania dla osób fizycznych mających Kartę Dużej Rodziny.
Program został przygotowany na podstawie decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z 1 lipca 2024 r. - przypomniano w komunikacie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.