Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia br. spółka PKP PLK ma uruchomić osiem nowych przystanków kolejowych w woj. śląskim. Dwa z nich są w Zabrzu na linii Gliwice-Bytom, jeden na styku Sosnowca i Jaworzna na linii Katowice-Kraków, a pozostałe na linii Częstochowa-Chorzew Siemkowice.
Jak przekazała w środę Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, będzie to efekt inwestycji “Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-25“.
Dwa przystanki w Zabrzu powstały za ponad 18 mln zł na wyremontowanej w ostatnich latach linii kolejowej Gliwice-Bytom. W przypadku Zabrza Maciejowa przystanek znalazł się w nowym miejscu (między ul. Wolności i Nad Kanałem), a w przypadku Zabrza Północ - w miejscu zlikwidowanego przystanku o tej nazwie, przy planowanej miejskiej inwestycji przesiadkowej.
W obu lokalizacjach zaprojektowano po dwa nowe perony jednokrawędziowe o długości 150 m z rezerwą. W Zabrzu Maciejowie, gdzie linia kolejowa znajduje się na nasypie o wysokości powyżej sześciu metrów, przewidziano dojścia w postaci schodów i pochylni.
W Zabrzu Północ poza podobnymi dojściami zaprojektowano tunel pieszo-rowerowy pod torami, prowadzący z peronów w kierunku planowanego przez urząd miasta w Zabrzu centrum przesiadkowego przy ul. Przystankowej oraz na drugą stronę, do ul. Mikulczyckiej, ze schodami i windami i infrastrukturą dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania.
Zamawiający oczekiwał przy projektowaniu inwestycji uwzględnienia planowanej w sąsiedztwie budowy centrum przesiadkowego przy ul. Przystankowej w Zabrzu (na linii tramwajowej nr 3), a także planowanej również przez miasto przebudowy ul. Hagera.
Zasadnicze prace na odcinku LK147 Bytom-Zabrze Biskupice-Maciejów zakończyły się w październiku 2021 r. i objęły ok. 11,9 km linii kolejowych. Zostały wykonane jako inwestycja ważna przede wszystkim dla ruchu towarowego (nie uwzględniono infrastruktury pasażerskiej). W grudniu 2021 r. Koleje Śląskie uruchomiły tam bezpośrednie połączenie z Gliwic do Bytomia, cieszące się rosnącą popularnością.
Budowa nowego przystanku Sosnowiec Jęzor Południowy na skraju Sosnowca i Jaworzna, na linii kolejowej Katowice - Kraków PKP PLK kosztowała 17 mln zł.
Przystanek ten powstał w rejonie węzła ekspresowej trasy S1 i drogi krajowej nr 79, a także outletowego centrum handlowego. Znajduje się na linii kolejowej nr 134 Jaworzno-Szczakowa - Mysłowice, która jest częścią głównego kolejowego połączenia Kraków - Katowice. Kursują tamtędy liczne pociągi regionalne i dalekobieżne.
Ten odcinek linii 134 przebiega na wysokich nasypach, w skosie i łuku. Powstały tam dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 metrów. Zostały one umieszczone częściowo na dodatkowych konstrukcjach wsporczych, niezależnych od wiaduktów kolejowych nad ul. Orląt Lwowskich (DK79) i równoległych do nich.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.