Śmierć bliskiej osoby wymaga uregulowania jej spraw konsumenckich - zwraca uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wskazuje, że ważne jest zakończenie umów m.in. z firmami telekomunikacyjnymi, dostawcami energii i zamknięcie kont bankowych. Przypomniał też o dziedziczeniu majątku.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w czwartkowej informacji prasowej zaznaczył, że śmierć bliskiej osoby wymaga uregulowania jej spraw konsumenckich; formalności po zmarłym obejmują m.in. zamknięcie kont bankowych, umów i zobowiązań finansowych.
UOKiK poinformował, że pierwszym krokiem jest zawsze uzyskanie aktu zgonu, który wystawia Urząd Stanu Cywilnego. Dokument jest niezbędny do załatwienia wielu spraw, np. ubiegania się o zasiłek pogrzebowy z ZUS czy urlop okolicznościowy od pracodawcy. Następnym krokiem może być zamknięcie kont bankowych zmarłego.
Urząd podkreślił, że bardzo ważne jest także zakończenie umów z firmami telekomunikacyjnymi, dostawcami energii oraz innymi usługodawcami.
- W przypadku umów długoterminowych warto sprawdzić, jakie są zasady ich rozwiązania oraz czy istnieją jakiekolwiek zobowiązania finansowe do uregulowania“ - radzi urząd. Przypomniał również o aspektach związanych z dziedziczeniem majątku. “W przypadku testamentu niezbędne będzie jego otwarcie oraz realizacja zawartych w nim instrukcji - zaznaczył.
UOKiK zalecił również przygotowanie własnej koperty na tzw. wszelki wypadek.
- Powinna ona zawierać wszystkie istotne informacje oraz dokumenty, które ułatwią załatwienie spraw po naszej śmierci. Można ją przekazać zaufanej osobie, komuś z rodziny, przyjacielowi, prawnikowi czy lekarzowi - wskazał.
UOKiK poinformował, że zebrane informacje można znaleźć w publikacji “O czym pamiętać po stracie bliskiej osoby“, znajdującej się na stronie Urzędu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.