REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
21 czerwca 2024 11:36 Portal gospodarka i ludzie autor: JM 40,245 odsłon

PGG chce zmniejszyć zatrudnienie. Będzie program dobrowolnych odejść?

PGG zatrudnia ponad 37 tys. osób
fot: Katarzyna Zaremba-Majcher

Jak zaznaczył Leszek Pietraszek, prezes Polskiej Grupy Górniczej, spółka nie planuje nagłych zwolnień. PGG chce jednak zredukować zatrudnienie wprowadzając program dobrowolnych odejść. - Program dobrowolnych odejść mógłby działać przez pięć lat – wskazał szef PGG.

O sytuacji w PGG prezes Leszek Pietraszek mówił w rozmowie opublikowanej w „Parkiecie”. W wywiadzie odniósł się m.in. do kwestii zatrudnienia.

- Nie planujemy żadnych nagłych zwolnień. Zaproponowaliśmy jednak zmiany w ustawie o funkcjonowaniu sektora węgla kamiennego i nowelizację tego aktu prawnego. Proponujemy umieszczenie w ustawie zapisów o dobrowolnych odejściach. Obecnie ten program uruchamiany jest tylko wtedy, kiedy zamykamy kopalnie. My chcielibyśmy jednak móc te programy uruchomić wcześniej, niezależnie od obecnych zapisów w ustawie. Pracownik, który chciałby odejść, otrzymałby niższą jednorazową wypłatę bądź kwota odprawy (wyższa) byłaby mu wypłacana w miesięcznych transzach przez okres pięciu lat – powiedział prezes PGG.

- Program dobrowolnych odejść mógłby działać przez pięć lat. Z naszych wyliczeń wynika, że w efekcie nowelizacji bylibyśmy w stanie zaoszczędzić kilka miliardów złotych na bieżącą działalność związaną z ponoszeniem kosztów zatrudnienia. Koszt tak przygotowanego PDO dla budżetu może wynieść w ciągu pięciu lat ok. 530 mln zł przy założeniu, że ten program dotyczyłby 2 tys. pracowników. Dla nas oznaczałoby to niższe koszty osobowe rzędu 2 mld zł i 1,5 mld zł mniej dopłat do redukcji wydobycia dla PGG. Nasze sugestie trafiły do Ministerstwa Przemysłu i Ministerstwa Aktywów Państwowych, gdzie są analizowane. Jaki będzie ich efekt? Zobaczymy – dodał Pietraszek.

Na koniec 2023 roku Polska Grupa Górnicza (PGG) zatrudniała 37 146 osób. Mimo, że spółka wydobywa coraz mniej węgla, zatrudnienie w ciągu minionego roku zwiększyło się o 346 pracowników (na koniec 2022 roku PGG zatrudniała 36 800 osób).

Polska Grupa Górnicza to największa polska spółka węglowa. W jej skład wchodzi siedem kopalń: KWK ROW (w jej skład wchodzą ruchy: Chwałowice, Jankowice, Marcel, Rydułtowy), KWK Ruda (ruch Bielszowice i Halemba), KWK Piast-Ziemowit (ruch Piast i Ziemowit), KWK Bolesław Śmiały, KWK Sośnica, KWK Staszic-Wujek (ruch Murcki-Staszic i Wujek) oraz KWK Mysłowice-Wesoła.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (57) pokaż wszystkie
  • p*******k 27 czerwca 2024 17:55:00
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • Tu********al 27 czerwca 2024 17:48:47
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • eqwasf 26 czerwca 2024 10:27:04
    Profile Avatar

    Stać, bo to Unia ma zapłacić z KPO.

  • lukasz 26 czerwca 2024 00:37:52
    Profile Avatar

    Urlop po 15 latach pracy? W wieku 37 lat ? Kuwejtu na to nie stać, Bahrajnu, Niemiec. no chyba, że urlop jak gorniczy w Niemczech. 1,5 razy zasiłek z pomocy społecznej czyli ok 2000 zł na miesiąc

  • k**a 25 czerwca 2024 10:03:33
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • Były gornik 24 czerwca 2024 15:57:01
    Profile Avatar

    Jestem inspektorem i chcę Wam powiedzieć że to bardzo odpowiedzialna praca. Cały czas się trzeba dokształcać, poświęcać czas nie tylko w godzinach pracy. Co chwila zmieniają się przepisy i normy a my musimy być na bieżąco. Całe górnictwo jest oparte na projektach które muszą być wykonane zgodnie z przepisami dla waszego bezpieczeństwa.

  • Em************ka 24 czerwca 2024 15:19:33
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • Inspektor 24 czerwca 2024 13:17:40
    Profile Avatar

    Trzeba się było ryle uczyć.

  • Elektrykorz 24 czerwca 2024 12:15:14
    Profile Avatar

    Pracuję na przeróbce i jak idę przez biurowec i widzeę tych inspektorów ds niepotrzebnych jak stoją i cygaretka kawusia i gadka to mi sie nóż w kieszeni otwiera. Wg mnie powinno się ich opłacać ze stawek powierzchniowych a nie że taki odbija dyskietkę na nadszybiu i ucieka do biura grać na telefonie, ciekawe ilu byłoby chętnych na te stanowiska jakby byli liczeni z powierzchni i emeryturka normalnie po 65r. ż?

  • Antyinspektor 24 czerwca 2024 08:43:36
    Profile Avatar

    Popieram moich przedmowcow odnosnie tematu dotyczacego inspektorow ds niepotrzebnych na dniowkach dolowych i stawkach nadsztygarskich. Braki sa w zalodze na dole, to mozna Przenies takiego inspektora ds obudowy ktory sie nudzi na powierzchni i gra na telefonie, przenies do dzialu gorniczego, chocby za nadsztygara lub sztygara zeby mogl ta obudowe kontrolowac na dole a nie w biurze na telefonie. Albo inny inspektor ds materialow co rozpory liczy na dole albo logry. Po co mu placic kase ze stawki adsztygarskiej jak go mozna przeniesc do ruchu za nadsztygara w dziale gorniczym, a rozpory niech liczy jakis pan janek z przewozu. A inspektor ds smarow i olejow? Ten co robi? Nawet pustych baniek z dolu na powierzchnie niewywiezie i nie policzy leñ jeden...

  • Marco 24 czerwca 2024 08:23:06
    Profile Avatar

    Widać po komentarzach jaki jest poziom ryli. Tylko plucie na innych, zazdrość, chciwość, brak jedności, egoizm. Szukacie problemów nie tam gdzie są. Prawdziwym zagrożeniem jest polityka likwidacji kopalń i energetyki opartej na węglu a nie wy sami.

  • Hinduski górnik 24 czerwca 2024 07:45:35
    Profile Avatar

    @Kuba. Węgiel jest energetyczny, koksowy i brunatny. Uściślij wypowiedź i podaj na jakie dane się powołujesz.

  • Oheim 23 czerwca 2024 18:32:20
    Profile Avatar

    Najwieksza kpina sa inspektorzy ds niepotrzebnych. Czy Ktos wie co taki inspektor ds smarow robi na kopalni? Jaki jest jego zakres obowiazkow. Czy on naprawde musi az 16 dniowek musi miec zjazdowych a cztery powoerzchniowe. Te dniowki dolowe jak zjedzie to sie kryje pod szybem, zglosi sie dyspozytorowi i myk z powrotem na gore. Jak myslicie czy tac inspektorzy ds niepotrzebnych sa potrzebni kopalni? Albo zmienic im zakres robot?

  • Kwk staszic-wuje 23 czerwca 2024 18:26:50
    Profile Avatar

    Na kopalni w ruchu jest coraz mniej isob do pracy, i przez to praca staje sie bardziej niebezpieczna no bo wiadomo robote trzeba wykonac. Nie tedy droga, ludzie w ramach odchodzen na emerytury juz nam ubywaja co chwile ze stanu zalogi. Problem jest w przeroscie ludzi zatrudnionych jako inspektorzy na stawkach nadsztygarskich. Siedza u gory i graja na telefonach a mozna byloby przeniesc do ruchu. Wtedy taki gagatek inspektor ds niepotrzebnych albo sie wezmie do roboty i wspomorze zaloge na dole albo ze strachu sie zwilni sam z kopalni. Pozdrawiam ryli

  • C******w 23 czerwca 2024 14:46:02
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • OLE 23 czerwca 2024 13:39:09
    Profile Avatar

    Kuba, pies sąsiada tak się wabi.

  • aiber 23 czerwca 2024 11:27:09
    Profile Avatar

    Pewnie kopalnie PGG w odpowiedzi na braki kadrowe pójdą śladem JSW, PKW czy bogdanki. Zrobią spółkę córkę gdzie nawsadzają ryli, którzy nie będą brać 14stek czy urlopów górniczych i pod kopalnię będą wsadzać bo 3-5 latach stażu

  • Slusarz 23 czerwca 2024 07:09:43
    Profile Avatar

    Nie wiem w jakim celu ma ten program służyć. Skoro chcą zmniejszyć zatrudnieni to nie oszukujemy się, ale wystarczy zwolnić nałogowych chorobowiczów, z których i tak pożytku nie ma, szczególnie w sezonie urlopowym. Resztę wystarczy wyłapać na bramie na alkomat i narkotester. Nieważne jaka jest twoja sytuacja rodzinnaz zostawiasz dyskietkę i nie masz już po co wracać, ale tutaj znowu niektóre związki mają większą władzę niż dyrektorzy

  • J**g 23 czerwca 2024 06:28:26
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • c***a 22 czerwca 2024 19:29:03
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • Kuba 22 czerwca 2024 16:45:06
    Profile Avatar

    Wiecie, że polski górnik wydobywa najmniej węgla na świecie? Drugi jest górnik w Indiach, który wydobywa prawie dwa razy więcej. Amerykański górnik dołowy wydobywa 8 razy więcej węgla niż polski, a zarabia zaledwie dwa razy tyle, w dodatku sam jest odpowiedzialny za swoją emeryturę.

  • Leon 22 czerwca 2024 14:54:14
    Profile Avatar

    Urlopy będą z Wujka albo Bielszowic bo oby dwa ruchy kończą. Trwa ponoć weryfikacja uprawnionych osób którym zostało mniej niż 4lata

  • Zibi 22 czerwca 2024 13:44:53
    Profile Avatar

    900mln to kosztuje? to ile jest tej administracji 5, 10 czy 15 tyś?

  • Ryl z Budryka 22 czerwca 2024 12:45:57
    Profile Avatar

    Urlop górniczy po 15 latach i idę ... Chociaż pracuje na JSW ale chętnie bym skorzystał

  • Jobezucha 22 czerwca 2024 12:24:28
    Profile Avatar

    Panowie, jeśli liczycie że dobrowolne odejścia będą dotyczy pracowników dołowych to się mylicie. Będą one dotyczyć administracji, wyszło na jaw że utrzymanie tej części pracowników kosztuje przeszło 900 mln złotych. Tylko powiedzcie mi kto się na to zgodzić siedząc zazwyczaj klimatyzowanym biurze, pracując od poniedzialku do piątku 7-15 mając dodatki jak dołowi ? Dużo szumu o nic jak zwykle.

  • Terazzo 22 czerwca 2024 11:44:10
    Profile Avatar

    Najpierw firmy, zwiazkowcy i szefowie z uprawnieniami i inni pochowani emeryci.

  • OLE 22 czerwca 2024 11:41:21
    Profile Avatar

    Jorek, górnik jest lepszy od każdego JANUSZA.

  • Jawpwk 22 czerwca 2024 11:27:05
    Profile Avatar

    Pkw tutaj to jest dopiero szopka , chcą zwalniać za wszystko co byś nie zrobił, źle się odezwiesz upomnienie, naderwiesz pas kara, przyjdziesz w weekend chcą cię zwolnić bo coś źle zrobiłeś. Wszystko idzie ku zamiarze zamknięcia wszystkich kopalń tylko że chcą abyśmy my do tego doprowadzili a oni chcą mnie czyste ręce.

  • Jaworznopkw 22 czerwca 2024 11:25:13
    Profile Avatar

    Pkw tutaj to jest dopiero szopka , chcą zwalniać za wszystko co byś nie zrobił, źle się odezwiesz upomnienie, naderwiesz pas kara, przyjdziesz w weekend chcą cię zwolnić bo coś źle zrobiłeś. Wszystko idzie ku zamiarze zamknięcia wszystkich kopalń tylko że chcą abyśmy my do tego doprowadzili a oni chcą mnie czyste ręce.

  • M***k 22 czerwca 2024 10:25:12
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.

  • Ryl 22 czerwca 2024 10:04:16
    Profile Avatar

    Zróbcie urlopy od 15 lat ale wliczając w to dniwoki 1.8 . Masz 3200 dniówek 1.8 możesz iść na urlop 15 lat i po problemie

  • Wsz 22 czerwca 2024 09:31:22
    Profile Avatar

    Pgg niech zajmie się pozbywaniem osób na stanowiskach nadsztygarow, kierowników itp. Pracują ludzie którzy prawa emerytalne nabywali kilka lat temu ale dalej robią i to nie za stawki zwykłego Górnika

  • Górnik 22 czerwca 2024 07:59:15
    Profile Avatar

    Ja mam 13 lat dołu i chętnie bym już zmienił pracę. Nikt o zdrowych zmysłach się nie zwolni z takim stażem. Więc projekt dotyczy nowo przyjętych. Dajcie mi 50, 60% emerytury takiej jak bym miał po 25 latach pracy i już mnie nie ma.

  • Stary 22 czerwca 2024 06:43:14
    Profile Avatar

    Głupota i jeszcze raz głupota! Co jakiś czas przyjmują by za paręnaście miesięcy zwolnić i dać sowitą odprawę dla chętnych, i tak od połowy lat 90.A za wszystko płacą z budżetu państwa.

  • Jorek 21 czerwca 2024 23:17:47
    Profile Avatar

    Ale dlaczego górnik ma dostać pokaźną odprawę? W czym on jest lepszy od zwykłego Janusza ze zwolnień grupowych na produkcji za 3 miesięczną odprawę? Czy górnik to jakiś ultra człowiek ze specjalnym traktowaniem, czy może skończona sierota która jedynie normalnie funkcjonuje na kopalni pomiędzy resztą bydła a poza jest zagubioną owieczką?

  • To jo pisza 21 czerwca 2024 22:57:30
    Profile Avatar

    Na jednej z kopaln juz są zwolnienia za l4 i inne podpaduchy

  • Górnik 21 czerwca 2024 22:30:52
    Profile Avatar

    Dobrowolne odprawy to nie urlop górniczy

  • KWK 21 czerwca 2024 21:55:27
    Profile Avatar

    Na kopalni są braki w załodze, a ci chcą zmniejszyć zatrudnienie.

  • Marian że stausz 21 czerwca 2024 19:58:31
    Profile Avatar

    Te kopalnie budowały pokolenia naszych ojców dziadów i pradziadow, węgla w nich na dziesiątki lat zostało... wstyd mi za ten nierzad i głupotę ludzi, czy ktoś sobie zdaję sprawę że koszt budowy 1 szybu kopalnianego to ok 2 mld zł?

  • Dariusz 21 czerwca 2024 17:33:37
    Profile Avatar

    Niech wrócą stare zasady 15 lat dołu i 50 wiek

  • Administracja 21 czerwca 2024 17:25:59
    Profile Avatar

    Administracja i tak jest zmniejszana przecież cały czas odchodzi się na emerytury . Roboty nie ubywa a wypłatę i dokumenty związane zatrudnieniem chciałoby się dostać! Każdy na kopalni jest potrzebny więc szanujmy się nawzajmnie przecież pracujemy w jedynej firmie. Wystarczy już hejtu który wylewa się na górnictwo poza branżą górniczą.

  • Zbi 1313 21 czerwca 2024 16:44:39
    Profile Avatar

    Dyrektor Piasta już dawno ma prawa emerytalne a trzymie się stołka 4 rękami Dyrektor pracowniczy Piasta złapany na alkoholu dalej pracuje 3 firmy z Ukraińcami Piasta obłożyli i jak na tym być dobrze

  • Stauszwitz 21 czerwca 2024 16:42:07
    Profile Avatar

    Niech się w końcu wezmą za sztuczne stanowiska, związki i resztę darmozjazdów, bo prawda jest taka że na wszystkich kopalniach jeżeli chodzi o pracowników dołowych to brakuje rąk do pracy, czasem trudno obłozyc zmianę , w biurach na rano jest więcej ludzi niż ludzi na dole.

  • Andrzej 21 czerwca 2024 15:49:48
    Profile Avatar

    Urlopy już tuż tuż już tworzą ponoć listy aby zobaczyć ile osób jest uprawnionych. Po wakacjach ponoć niektóre osoby będą pytane6czy chciałyby odejść.

  • Bvw 21 czerwca 2024 15:28:26
    Profile Avatar

    Za 2-3 lata zielony ład wszystko zaora wiekszosc pójdziemy na urlopy górnicze i będzie wszystkim pasowało a młodzi dostana odprawy i tez bedzie ok bo teraz to na magazynie lepiej zarobisz niż na dole

  • ROW 21 czerwca 2024 14:40:49
    Profile Avatar

    Pracuje 13 lat pod ziemią Za 1.300.000 zł odprawy mogę odejść lub wcześniejsza emerytura na dziś za 50% tego co miał bym mieć po 25 latach czystej pracy.... Co do samych kopalń to kury znoszące srebrne o ile nie złote jajca

  • Ja1 21 czerwca 2024 14:20:04
    Profile Avatar

    Może wystarczy poprostu wysłać na emeryture tych którzy mają już prawa...

  • Hajer 21 czerwca 2024 14:15:23
    Profile Avatar

    Już widzę jak odchodzą emeryci związkowi........ZOOL razem z administracją.

  • Zool 21 czerwca 2024 13:40:59
    Profile Avatar

    Pewnie głównie chodzi o administracje której utrzymanie trochę hajsu kosztuje

  • r***k 21 czerwca 2024 13:26:06
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • ZdzichuB 21 czerwca 2024 13:25:10
    Profile Avatar

    #ZdzichuB. Masz rację. Zgadzam się z Tobą.

  • ZdzichuB 21 czerwca 2024 13:04:31
    Profile Avatar

    Niech mi ktoś powie że zwiazkowcy o tym niewiedzieli?Nie robią nic tylko wycieczki Znów nas sprzedali.

  • dwasasdwq 21 czerwca 2024 13:02:09
    Profile Avatar

    A ten program będzie miał urlopy górnicze? bo jak nie to po co ten program.

  • S**h 21 czerwca 2024 13:01:18
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.

  • rylik 21 czerwca 2024 12:47:41
    Profile Avatar

    Szkoda że odejdą dołowcy a związkole i biurokracja zostanie Rok temu Pan Zietek chciał otwierać szkoły górnicze .....

  • Wojek 21 czerwca 2024 12:37:31
    Profile Avatar

    Jak ma się sprawa do urlopów górniczych bo u nas na Wujku mówi się że wrzesień, październik i koniec roku

  • janinian 21 czerwca 2024 12:36:36
    Profile Avatar

    A co o tym myśli PKW? Są jakieś przymiarki?

  • YNLIW
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicy otrzymają jednorazówkę wcześniej. Jeszcze w czerwcu
25 czerwca 2024
46,744 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]