Uważam, że powstanie Centralny Port Komunikacyjny, nad tym od samego początku pracujemy - powiedział w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Najbardziej zaawansowane są projekty kolejowe oraz te związane z lotniskiem - dodał.
W nadzorze Ministerstwa Infrastruktury są Grupa PKP, transport lotniczy oraz budowa nowego lotniska i Kolei Dużych Prędkości - poinformował w środę szef tego resortu Dariusz Klimczak. Jak mówił, pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dalej będzie Maciej Lasek.
Do tych kwestii Klimczak odniósł się w czwartek na antenie TVP Info. Od samego początku dążyłem do tego, żeby ten nadzór wrócił do Ministerstwa Infrastruktury.
- Ogromnym błędem było rozdzielenie tego ważnego projektu infrastrukturalnego od Ministerstwa Infrastruktury, tak samo jak błędem było rozdzielenie nadzoru nad koleją na cztery czy pięć de facto resortów - powiedział minister.
Na pytanie, czy powstanie Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie, szef MI powiedział: - Powstanie CPK, nad tym od samego początku pracujemy. Dodał, że najbardziej zaawansowane są projekty kolejowe, ale także zaawansowane są kwestie związane z lotniskiem.
- Uzupełniamy dokumenty dotyczące decyzji lokalizacyjnej, praca wre w poszczególnych obszarach funkcjonowania odpowiedzialności za ten projekt - wskazał Klimczak.
Dopytywany, czy premier Donald Tusk też jest przekonany do powstania CPK, Klimczak przypomniał, iż premier zapowiedział, że zostanie do końca czerwca przedstawiona informacja.
- Wszystkimi szczegółami dzielimy się z panem premierem - dodał.
Zgodnie z podpisaną 3 czerwca br. przez prezydenta ustawą z 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej, dokonano przesunięć między działami administracji rządowej - transport i rozwój regionalny. Zgodnie z ustawą, dotychczasowe zadania ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego przejął minister właściwy do spraw transportu.
Premier Donald Tusk w ubiegłym tygodniu mówił, że w czerwcu przedstawiona zostanie pełna prezentacja przyszłości przedsięwzięć kolejowych, lotniczych, lotniskowych w Polsce.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów miał zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK miałyby wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja miała umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.