Zarząd PKP Cargo wypowiedział w piątek, 17 maja, Pakt Gwarancji Pracowniczych, który został zawarty pomiędzy spółką a związkami zawodowymi we wrześniu 2013 r. Wypowiedzenie Paktu jest jednym z rozwiązań w zakresie ograniczenia kosztów, w tym pracowniczych i reorganizacji wprowadzanych przez zarząd spółki w ramach poprawy wyników finansowych PKP Cargo - wyjaśniła spółka w raporcie bieżącym.
„W ramach postanowień Paktu Spółka zobowiązana była do 2023 roku m.in. do zapewnienia trwałości zatrudnienia pracownikom Spółki (gwarancja zatrudnienia na określony w Pakcie okres dla zatrudnionym w dniu wejścia w życie Paktu). Postanowienia Paktu w tym zakresie stały się więc bezprzedmiotowe. Natomiast obecnie obowiązują niektóre postanowienia Paktu, np. uregulowane w § 5. ust. 1 Paktu zobowiązanie do wprowadzania corocznej podwyżki płac uzależnionej od wyniku i sytuacji finansowej Spółki” - podano w raporcie bieżącym.
Wyjaśniono także, że wypowiedzenie Paktu jest jednym z rozwiązań w zakresie ograniczenia kosztów, w tym pracowniczych i reorganizacji wprowadzanych przez zarząd spółki w ramach poprawy wyników finansowych PKP Cargo.
Dodano, że to jeden z elementów trwających działań optymalizacyjnych, które mają na celu zapewnienie stabilności finansowej i dalszego rozwoju spółki.
„Samo wypowiedzenie Paktu nie powoduje powstania po stronie Grupy bezpośrednich oszczędności finansowych, ale jest elementem niezbędnym z punktu widzenia przepisów prawa w prowadzonym obecnie procesie optymalizacyjnym. Okres wypowiedzenia Paktu wynosi 3 miesiące. Równolegle z obszarem kosztów pracowniczych Zarząd podejmuje również inne działania mające na celu wygenerowanie oszczędności” - napisano w raporcie.
Wcześniej, bo 15 maja, zarząd PKP Cargo podjął decyzję w zakresie nie dokonywania wzrostu wynagrodzeń, o którym mowa w §5 Paktu Gwarancji Pracowniczych.
- Decyzja jest wynikiem trudnej sytuacji finansowej Spółki. W poczuciu odpowiedzialności za dalsze losy i rozwój Grupy PKP Cargo zarząd działa odpowiedzialnie i nie może podejmować decyzji oraz inicjować działań, które stałyby w sprzeczności z długoterminowym interesem Pracowników oraz Spółki, niwecząc tym samym efekt przygotowywanych i sukcesywnie wdrażanych działań naprawczych - powiedział wówczas Marcin Wojewódka, p.o . prezesa PKP Cargo.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.