Spółka węglowa OKD wymieni silnik maszyny górniczej, która od 1972 r. transportuje urobek na powierzchnię w ruchu Północ Kopalni ČSM, na świeżo wyremontowany. Remont właśnie dobiega końca, trwał od stycznia br. i będzie kosztował 10 mln czeskich koron.
- Maszyny górnicze pracują od chwili rozpoczęcia eksploatacji urządzeń wydobywczych skipowych w 1972 r., co przy średnim czasie pracy wynoszącym 12 godzin na dobę oznacza ponad 200 tys. godzin. Po tym czasie ich silniki noszą już znamiona znacznego wyeksploatowania – tłumaczy Antonín Míra, główny mechanik OKD.
Maszyna górnicza pracująca w żelbetowej wieży górniczej o wysokości 70 m, będącej charakterystyczną wizytówką Kopalni ČSM - ruchu Północ w Stonavie, posiada dwa silniki prądu stałego o mocy 1800 kW każdy, średnicy 4 m i masie 44 tony. Zostały zainstalowana na 10. piętrze wieży. Transport urobku na powierzchnię odbywa się skipami z głębokości ok. 1000 m.
- To jest najbardziej newralgiczna część infrastruktury transportowej kopalni, dlatego nie możemy sobie pozwolić na ryzyko przestoju, a mimo zbliżającego się końca wydobycia, musimy wymieniać silniki. Silnik nr 2 został wymieniony już w zeszłym roku i jest po remoncie, teraz przyszła kolej na silnik nr 1 – wyjaśnił Ivan Kotula, kierownik ds. elektrycznych OKD, odpowiedzialny za renowację silników.
- Wymiana istniejącego silnika świeżo wyremontowany potrwa około 14 dni. W momencie wymiany węgiel będzie transportowany z podziemi drugim urządzeniem szybowym ruchu Północ – dodaje Iwan Kotula.
Będzie to ostatnia tego typu planowana operacja w czeskim górnictwie węgla kamiennego. Najpóźniej za dwa lata spółka OKD zakończy wydobycie w swojej ostatniej dwuruchowej kopalni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.