Co trzecia firma z branży logistyczno-transportowej (34 proc.) planuje zwalniać pracowników w drugim kwartale tego roku - wynika z raportu Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia, przygotowanego przez ManPower Group. 29 proc. pracodawców tej branży planuje zwiększać zatrudnienie.
- Po optymistycznych dla obszaru transportu, logistyki & motoryzacji poprzednich kwartałach nadeszły ciemne chmury - ocenili autorzy raportu. Dodano, że od kwietnia do końca czerwca więcej pracodawców tej branży zapowiada konieczność redukcji zatrudnienia (34 proc.) niż wzmacniania zespołów (29 proc.). Wskazano, że w tym czasie 36 proc. firm tego sektora nie chce żadnych zmian w liczbie pracowników, z kolei 2 proc. organizacji nie zna planów rekrutacyjnych na najbliższy czas.
Dane zaprezentowane w raporcie Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia wskazują na to, że plany rekrutacyjne firm z branży transportu, logistyki & motoryzacji są zdecydowanie mniej optymistyczne niż dotychczas - ocenili autorzy raportu. - Prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi tutaj bowiem -5 proc. - wskazano. Jak zwrócono uwagę, to jeden z najniższych wyników spośród 8 analizowanych sektorów. Wskaźnik ten spadł o 23 punkty procentowe w porównaniu do I kwartału 2024 roku, a także jest mniejszy o 24 punkty procentowe w ujęciu rocznym. Oznacza to, że firmy chcą zmniejszać liczbę pracowników, a po wielomiesięcznych wzrostach nadszedł dla nich czas stabilizacji - wyjaśnili autorzy raportu.
Jak ocenił Bartłomiej Deleżyński, ekspert rynku pracy z Manpower ujemna prognoza zatrudnienia jest rezultatem wielu czynników; po pierwsze, globalna niepewność gospodarcza może powodować ostrożność w inwestycjach i planach rozwoju, co w konsekwencji prowadzi do ograniczenia zatrudnienia. Należy zaznaczyć, iż mowa tutaj o inwestycjach w obszarze motoryzacji, bowiem sama branża logistyczno-magazynowa rozwija się rok do roku.
Dodał, że dodatkowo, zmieniające się trendy konsumenckie, regulacje dotyczące emisji oraz rosnące koszty operacyjne mogą wymuszać restrukturyzację firm, stawiających między innymi na automatyzację procesów. - A to jak wiadomo znacznie przekłada się na poziom zatrudnienia - podkreśla ekspert.
Według danych Job Market Insights w obszarze transportu i logistyki od stycznia do połowy marca tego roku najczęściej poszukiwani byli kandydaci na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy, pracownika magazynu, spedytora międzynarodowego oraz kierowcy zawodowego z prawem jazdy kat. C+E. Na najwięcej możliwości zmiany pracodawcy mogli liczyć kandydaci z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska, Poznania oraz Łodzi.
Warto zauważyć, że regiony, w których ofert pracy dla kandydatów obszaru transportu i logistyki było najwięcej są tymi, w których skumulowane jest 80 proc. branży logistyczno-magazynowej. To sektory rynku, które wciąż się rozwijają, powiększając powierzchnię magazynową w poszczególnych regionach. - Natomiast wraz ze zmieniającymi się potrzebami rynku, rosnącą automatyzacją, pożądani mogą być również inni kandydaci jak specjaliści ds. e-logistyki, analitycy danych logistycznych, czy eksperci ds. zrównoważonego transportu - dodaje ekspert.
ManPower Group jest doradcą biznesowym w zakresie rozwiązań HR. Obecnie firma posiada blisko 50 oddziałów i zatrudnia ponad 500 pracowników własnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.