Gorsze dane o sprzedaży detalicznej nieco zaskakują, ponieważ rynek oczekiwał wyników na wyraźnym plusie - ocenił ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan Mariusz Zielonka. Kupowaliśmy mniej, bo było nas stać na mniej- stwierdził.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 2,3 proc. (wobec wzrostu o 0,2 proc. w grudniu 2022 r.) - podał GUS.
- Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej nieco zaskakują, ponieważ rynek oczekiwał wyników na wyraźnym plusie. Tak przynajmniej zapowiadał listopadowy odczyt (- 0,3 proc.), który dawał nadzieję na lepszą końcówkę roku. Trzeba też pamiętać, że grudzień ubiegłego miał o 2 dni robocze mniej niż rok wcześniej. To mogło się negatywnie odbić na konsumpcji - stwierdził ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan Mariusz Zielonka.
Ekspert zwrócił uwagę, że święta nie wsparły sprzedaży detalicznej, która grudniu ponownie wraca na upatrzoną w 2023 pozycję, tj. wyraźnego spadku.
- Kupiliśmy o 2,3 proc. mniej towarów niż przed rokiem, a trzeba pamiętać, że w grudniu 2022 wszyscy szykowaliśmy się na rekordowe odczyty wzrostu cen, co za tym idzie nasza skłonność do zakupów nie była zbyt duża - zwrócił uwagę Zielonka.
Ocenił, że skłonność do zakupów, a co za tym idzie do konsumpcji nie była zbyt duża przez cały rok. W stosunku do całego 2022 r. sprzedaż detaliczna spadła o 2,7 proc.
- Kupowaliśmy mniej, bo też było nas stać na mniej - zaznaczył Zielonka. Przez znaczną część roku ograniczaliśmy się w zasadzie do niezbędnych produktów - lekarstw, żywności, czy ubrań - wskazał ekspert, dodając, że listopad dał lekkie światełko w tunelu.
- Widać było miesięczne wzrosty sprzedaży produktów, które do tej pory nie cieszyły się wielkim zainteresowaniem - wyjaśnił Zielonka. Jego zdaniem grudzień przynosi kontynuację tego trendu. Polacy kupują więcej farmaceutyków i odzieży. Widać również pewien ruch w stronę poprawy koniunktury jeśli chodzi o sprzedaż sprzętów AGD i RTV - dodał ekonomista.
Zauważył, że skończył się za to boom na zakup samochodów. W skali miesiąca ich sprzedaż spadła o 1,9 proc., co wcale nie oznacza, że branża motoryzacyjna w 2023 r. miała się źle.- W całym minionym roku przedsiębiorcy z tej gałęzi gospodarki sprzedali realnie o 6 proc. więcej niż w 2022 r. - podkreślił Zielonka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.