Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę trzeciego odcinka kolejki linowej Elka w Parku Śląskim wybrała spółka samorządu woj. śląskiego, która zarządza parkiem. Trasa od Planetarium Śląskiego do Stadionu Śląskiego o długości ok. 1750 metrów ma być gotowa pod koniec 2024 r.
Przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie stacji oraz trzeciej linii kolejki linowej Elka ruszył w maju ub. roku. Fundusze na inwestycję, która przywróci historyczny trójkątny kształt trasy Elki, oparty na trzech liniach połączonych stacjami, na których można wsiadać, bądź przesiadać się na kolejny odcinek, zabezpieczono w wieloletnim planie finansowym woj. śląskiego.
Ostatnia trasa Elki ma liczyć około 1750 metrów i być obsługiwana przez 20 kanap i 10 gondoli. W ciągu godziny powinno móc z niej skorzystać 750 osób. Termin składania ofert w postępowaniu na jej zaprojektowanie i budowę upłynął 7 grudnia ub. roku.
Przy budżecie zamówienia wynoszącym 62,7 mln zł brutto wpłynęły trzy oferty. Najtańszą, za 62,9 mln zł brutto, którą Park Śląski wybrał w piątek jako najkorzystniejszą, złożyło Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego. Kolejne oferty złożyły konsorcja Arco System i Intravi (blisko 69 mln zł brutto) oraz Malkow, Strong-Bud i Leitner (72,7 mln zł brutto).
8 grudnia ub. roku otwarto drugi odcinek Elki z trasą z Wesołego Miasteczka do Planetarium. Jego budowę Park Śląski zamówił w październiku 2022 r. Kosztem 85 mln zł wykonało go konsorcjum spółek: oświęcimskiej Arco System i bielskiej Intravi, a także branżowego potentata Doppelmayr.
Odcinek ten ma 1840 metrów długości. Trasa wiedzie nad Śląskim Ogrodem Zoologicznym, więc podróżni mogą zobaczyć mieszkające tam zwierzęta, przejeżdżając nad nimi, a także nad parkową Doliną Dinozaurów. W najniższym punkcie jest to 8 metrów, w najwyższym - prawie 20.
Drugą trasę obsługuje 30 czteroosobowych otwartych kanap i 15 gondoli. W godzinę może z niej skorzystać do 900 osób. Wraz z jej otwarciem stacja Elki przy Śląskim Wesołym Miasteczku stała się przesiadkową. Nowa linia oraz pierwsza, o długości 2185 metrów, którą można dotrzeć do Stadionu Śląskiego, dają obecnie trasę o łącznej długości ponad 4 km.
Władze Parku Śląskiego akcentują, że kolejka linowa Elka jest jego wizytówką, nigdzie indziej w kraju nie ma takiej atrakcji. Tylko w ub. roku jedna dotychczasowa linia przewiozła 200 tys. osób.
Kolejka Linowa Elka ma 55 lat. W swojej pierwotnej formie miała trzy odcinki, tworzące w Parku Śląskim trójkąt. Już wtedy była ewenementem na skalę europejską jako najdłuższa kolejka na terenie nizinnym. Przejazd na podwójnych krzesełkach całą trasą o długości 6 km zajmował około godziny.
Kolejka w tej formie działała do sezonu 2005. W kwietniu 2006 r. nie uruchomiono Elki ze względu na zły stan techniczny. Przerwa w jej działaniu trwała od 2006 r. do 2013 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.