PKP Polskie Linie Kolejowe chciałyby w marcu br. podpisać umowę z wykonawcą rozbudowy linii kolejowych przez Katowice oraz przebudowy stacji Katowice - wynika z informacji spółki. Ostatnio PLK dokonały ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty.
Chodzi o największe, warte ok. 4 mld zł zamówienie w ramach przebudowy kluczowego połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów - pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego.
W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją, która przez cztery lata poważnie skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. pod koniec ub. roku Koleje Śląskie uruchomiły serwis przebudowawezlakatowickiego.pl, mający pomagać mieszkańcom w planowaniu podróży. Wciąż nie ma jednak wykonawcy prac.
W przetargu dot. węzła katowickiego latem br. wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor i chińskiej Stecol. Następnie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wpłynęły dwa odwołania - firmy Budimex oraz konsorcjum Torpol-Intop. W ich efekcie KIO podjęła decyzję m.in. o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty, co - jak wynika z informacji na platformie zamówień PLK - nastąpiło pod koniec października br.
W środę Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK przekazała PAP, że w ostatnich dniach nastąpił ponowny wybór najkorzystniejszej oferty: konsorcjum: Torpol S.A. (lider konsorcjum) i Intop Warszawa Sp. z o. o. (członek konsorcjum). Wybór nie jest ostateczny i mogą wpłynąć odwołania. Całkowita cena oferty po aukcji elektronicznej to 4,184 mld zł brutto.
Podpisanie umowy możliwe będzie po zakończeniu niezbędnych procedur, w tym kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli procedury przebiegną sprawnie, podpisanie przewidywane jest w marcu 2024 r. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w połowie 2024 r., po przygotowaniu wykonawcy do rozpoczęcia robót - poinformowała PAP Głowacka.
Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy - Most Wisła, Zabrzeg - Zebrzydowice oraz Będzin - Katowice Szopienice Południowe.
Największy przetarg, na odcinek Katowice Szopienice - Katowice - Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), ruszył w lutym 2022 r. Wpłynęło pięć ofert: Budimeksu, konsorcjum Torpol i Intop Warszawa, konsorcjum ZUE, Mota-Engil i Track Tec, konsorcjum Intercor i Stecol Corporation oraz konsorcjum PORR i Trakcja System. W przetargu założono przeprowadzenie aukcji elektronicznej.
Pod koniec sierpnia ub. roku, po aukcji, za najkorzystniejszą ofertę wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor (lider) i chińskiej Stecol Corporation, z ceną całkowitą 3,824 mld zł (przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto). Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Drugą najwyższą punktację po aukcji miała oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa, a trzecią oferta ZUE, Mota-Engil i Track Teca.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.