Na kilkanaście dni Kopalnia Guido w Zabrzu zmuszona była wstrzymać przyjmowanie turystów. Powód to zaplanowana na styczeń wymiana lin nośnych w w górniczym wyciągu szybowym szybu Kolejowy.
Na stronie internetowej Kopalni Guido pojawiła się pod koniec ub. r. informacja o tym, że kopalnia będzie nieczynna dla turystów od 2 do 17 stycznia 2024 r. Jak się okazuje, powodem są prace górnicze w szybie Kolejowym. To główny szyb zjazdowy do kopalni.
Jak nas poinformowała w przesłanym komunikacie Anna Franik z Kopalni Guido w Zabrzu, decyzja o wymianie lin nośnych została podjęta przez służby techniczne Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, któremu podlega Kopalnia Guido. Uczyniono to w oparciu o wykonywane analizy i badania techniczne dotyczące całego wyciągu szybowego. Istotna w tym zakresie była konieczność wykonania regeneracji bębnów napędowych i wymiana wykładzin. Decydującym czynnikiem była również konieczność zrównoważenia wyciągu i zoptymalizowania jego parametrów pracy w aspekcie zmian w układzie zasilania silnika wyciągowego.
Dotychczas pracujące liny wyciągowe zostały wyprodukowane i oddane do eksploatacji w roku 2009, kiedy to po 9 latach przerwy ponownie otworzono podziemną trasę turystyczną w zabytkowej kopalni węgla kamiennego. Wykorzystywana w latach 2009-2023 lina została zdjęta 3 stycznia 2024 r.
Do wymiany przygotowano dwa odcinki liny o długości około 475 m każdy. Wytwórcą nowej liny do szybu Kolejowy jest zakład produkujący wyroby metalowe ŽDB Drátovna a.s. zavod Lanarna z miejscowości Bohumin w Republice Czeskiej. Planowany termin założenia nowej liny to niedziela, 14 stycznia 2024 r.
Poza wymianą liny, ekipy górnicze Kopalni Guido mają w tych dniach pełne ręce roboty. Mając na uwadze zakres i koszt prowadzonych prac oraz skutki wyłączenia z ruchu wyciągu szybowego w ramach zadania wykonuje się też remont bębnów maszyny wyciągowej szybu „Kolejowy”, wymianę wykładziny bębnów maszyny wyciągowej tegoż szybu jak również czyszczenie, konserwację i zabezpieczenie antykorozyjne naczyń wyciągowych oraz wymianę zawieszeń naczyń wyciągowych.
Szyb Kolejowy zgłębiony został w latach 1870-1872. Maszyna wyciągowa górniczego tego wyciągu szybowego jest maszyną dwubębnową z osobnymi linami nośnymi naczyń wyciągowych strony zachodniej i wschodniej. Szyb „Kolejowy” służy do prowadzenia jazdy ludzi i transportu materiałów do poziomów 170m i 320 m. Głębokość szybu do dna rząpia wynosi 336,5 m. Zamontowano w nim trójkondygnacyjną klatkę szybową mieszczącą 24 osoby.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Potrafią, potrafią, to nie jest wymiana łańcucha przy rowerze....
Wszystko pozamykali nawet lin nie potrafia wyprodukowac......