Pod koniec lutego po długiej przerwie na tory wróci pociąg Górnik. Wraz z nim uruchomione zostaną pociągi Sztolnia i Pilot. Będzie to jednorazowa okazja przejazdu m. in. po wyłączonym z ruchu odcinku linii kolejowej nr 131, znanej potocznie jako Magistrala Węglowa.
Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew przechodzi modernizację na swym południowym krańcu pomiędzy Nakłem Śląskim a Chorzowem Batorym. Ostatnie planowe pociągi pasażerskie Kolei Śląskich przejechały tamtędy 12 marca 2022 r. Mimo remontu trasa czynna jest w ruchu towarowym m. in. ze względu na obsługę kopalń i wywóz węgla kamiennego.
Od momentu rozpoczęcia remontu dwukrotnie górnośląskim fragmentem "Węglówki" przejechał pociąg Górnik. W dniu 2 maja 2022 r. został on uruchomiony zostanie na trasie Katowice - Mysłowice - Siemianowice Śląskie - Chorzów Stary - Bytom -Zabrze Biskupice - Ruda Chebzie - Zabrze - Chorzów Batory - Katowice. Przejazd trwał ponad 2 godziny 20 minut.
Kolejny przejazd pociągu Górnik zorganizowano 14 stycznia 2023 r., również na trasie okrężnej: Katowice - Ruda Kochłowice - Zabrze Makoszowy - Bytom - Zabrze Biskupice- Gliwice - Chorzów Batory - Katowice Ligota - Katowice. Podróż trwała ponad 2 godziny 40 minut. Organizatorem obu tych przejazdów była spółka Turkol.
Następna okazja przejazdu m. in. odcinkami linii kolejowych wyłączonymi z codziennego ruchu pasażerskiego będzie w piątek 23 lutego 2024 r. Tego dnia pociąg Górnik ma wyruszyć z Katowic o godzinie 16:41 do Chorzowa Starego. Tam nastąpi zmiana kierunku jazdy, by przez Siemianowice Śląskie dotrzeć do stacji Katowice Szopienice Północne. Po kilkunastominutowym postoju Górnik wróci do Katowic tą samą trasą, czyli przez Chorzów Stary. Podróż tam i z powrotem ma zająć wraz z postojami około stu minut. Ze względu na brak czynnych peronów nie będzie możliwe wysiadanie z pociągu poza stacją Katowice.
Tego samego dnia, 23 lutego ma być też uruchomiony o godzinie 13:25 pociąg Sztolnia z Tarnowskich Gór do Tworoga i z powrotem oraz o godzinie 11:31 pociąg Pilot z Katowic przez Zabrze Makoszowy, Zabrze Biskupice,, Tarnowskie Góry, Pyrzowice, Łazy, Dąbrowę Górniczą Wschodnią i Sosnowiec Dańdówkę do Katowic.
– Przejazd pociągu Sztolnia z Tarnowskich Gór do Tworoga i z powrotem to wyprawa adresowana specjalnie do mieszkańców Tarnowskich Gór. Przejazd odbędzie się nieczynną w ruchu pasażerskim linią kolejową w kierunku Opola, ciekawostką może być fakt, że linia choć w przeszłości była zelektryfikowana na całej długości – dziś posiada sieć elektryczną tylko na odcinku Tarnowskie Góry – Tworóg, dalszy przejazd w kierunku Opola wymaga lokomotywy spalinowej. Zabytkowy skład pociągu ekspresowego z lokomotywą elektryczną EP05-23 (tzw Czesio) to okazja do przeniesienia się w czasie do lat 70. i 80. XX wieku, gdy takimi składami były obsługiwane pociągi Górnik czy Ondraszek ze Śląska i Zagłębia do Warszawy - informuje Patryk Skopiec z Turystyki Kolejowej TurKol.pl, będącej organizatorem przejazdów.
Pociąg o nazwie Górnik kursował stale w latach 1961-2020, zazwyczaj na trasie łączące Warszawę przez Sosnowiec z Katowicami. Pod sam koniec jeździł z Katowic do stacji Łódź Kaliska. Ostatni raz wyruszył z katowickiego dworce 11 grudnia 2020 r. o godzinie 17:08.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.