Kolejny rok dwucyfrowych podwyżek najniższego wynagrodzenia to wyzwanie dla wielu firm i branż, w tym szczególnie dla sektora MSP i małych rynków pracy - czytamy we wtorkowej Rzeczpospolitej.
Jak podaje gazeta, zwiększenie cen produktów i usług, ograniczenie inwestycji a także wstrzymanie rekrutacji nowych pracowników to trzy najczęściej wskazywane efekty dwustopniowej podwyżki płacy minimalnej w 2024 r., zapowiadane przez pracodawców objętych najnowszym badaniem agencji zatrudnienia Randstad.
Wzrost minimalnego wynagrodzenia będzie w rozpoczynającym się roku głównym powodem podwyżek płac, które zadeklarowała rekordowo duża, aż 60-proc. grupa badanych firm. Prawie połowa z nich jako wyłączną albo główną przyczynę tych planów wskazała zwiększenie ustawowego minimum - czytamy w Rz.
Gazeta zauważa, że przed skutkami +kaskadowej podwyżki+ minimalnego wynagrodzenia ostrzegają już od kilku miesięcy ekonomiści i organizacje pracodawców. Aż 46 proc. uczestników niedawnego panelu ekonomistów +Parkietu+ i +Rzeczpospolitej+ stwierdziło, że w wyniku ponad 20-proc. podwyżki płaca minimalna znajdzie się na poziomie, który będzie wywierał negatywny wpływ na zatrudnienie.
Dr Paweł Łuczak z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego przypomina na łamach Rzeczpospolitej, że wzrost minimalnego wynagrodzenia to nie tylko większa wypłata netto dla pracownika, lecz również wzrost kosztów jego zatrudnienia. A ten koszt zwiększył się teraz do ponad 5,1 tys. zł, czyli o ok. 900 zł w ujęciu rocznym.
Część przedsiębiorców stanie przed dylematem podniesienia cen lub znaczącej redukcji personelu, tak aby zoptymalizować koszty pracy - przewiduje ekspert UŁ cytowany przez gazetę. Widać to zresztą w badaniu Randstad, według którego 51 proc. firm zamierza rekompensować wzrost płacy minimalnej podwyżką cen swych produktów i usług, a 28 proc. będzie z tego powodu ograniczać nowe rekrutacje - dodaje Rzeczpospolita.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.