Ponad połowa z przeszło 424 tys. właścicieli mikroinstalacji - głównie fotowoltaicznych - w sieci Taurona korzysta z eLicznika, pokazującego dane o pobranej i oddanej do sieci energii. Nowością w aplikacji są informacje o bilansowaniu energii w ujęciu godzinowym, czyli tak, jak klient widzi to na fakturze - wyjaśnia Tauron.
Od kwietnia zeszłego roku rozliczenia prosumentów następują na podstawie ilości energii sumarycznie zbilansowanej w każdej godzinie. Tym samym na fakturze klienci są rozliczani z ilości energii powyżej tego, co zużyli w każdej godzinie.
Informacje o energii zużywanej i pobieranej są w Tauronie dostępne w stworzonym już ponad 10 lat temu serwisie eLicznik, do którego teraz dodano nową funkcjonalność. Daje ona możliwość precyzyjnego określenia ilości energii pobranej i oddanej zarówno przed, jak i po bilansowaniu godzinowym. W efekcie każdy prosument widzi swoje godzinowe rozliczenie tak, jak zobaczy to później na fakturze.
Dotąd w aplikacji eLicznik udostępniano dane pomiarowe energii pobranej i wprowadzonej do sieci, rejestrowane bezpośrednio w liczniku energii, bez szczegółowych rozliczeń w trybie godzinowym. Dlatego informacje widoczne w aplikacji różniły się od tych w rozliczeniach.
Obecnie udostępniamy nową wersję aplikacji, która dodatkowo prezentuje dane pomiarowe zbilansowane w układzie godzinowym. Ułatwia to klientom analizę danych pomiarowych rejestrowanych przez licznik i wyjaśnia wynik rozliczeń, które otrzymuje klient na fakturze wystawionej przez sprzedawcę energii - poinformował prezes spółki Tauron Dystrybucja Radosław Pobol, cytowany w czwartkowym komunikacie Taurona.
Sumaryczne bilansowanie niesie korzyści głównie dla właściciela mikroinstalacji, gdyż poprzez wyprodukowanie i zużycie energii w tej samej godzinie zmniejszona zostaje ilość energii pobranej z sieci. Przekłada się to na niższe faktury za energię elektryczną - tłumaczy Tauron.
Serwis eLicznik udostępnia dane pomiarowe odbiorcom mającym liczniki zdalnego odczytu - obecnie w sieci spółki Tauron Dystrybucja jest ponad milion takich liczników, zaś dostęp do eLicznika mają klienci objęci projektami rozwoju infrastruktury pomiarowej AMI, posiadacze mikroinstalacji, a także odbiorcy przemysłowi, rozliczani w wybranych grupach taryfowych. Z ponad 424 tys. mikroinstalacji przyłączonych do sieci spółki, przeszło 233 tys. ich właścicieli korzysta z eLicznika.
Energetycy przekonują, że aplikacja może pomóc w codziennym oszczędzaniu energii, ponieważ daje bieżący dostęp do informacji o własnym zużyciu. Możemy też porównywać wielkość zużycia w trybie dziennym, miesięcznym i rocznym oraz ustawić powiadomienia o przekroczeniu założonego poziomu zużycia prądu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.