06.11. Katowice (PAP) - PKP Polskie Linie Kolejowe nadal prowadzą przetarg na wykonawcę rozbudowy linii kolejowych przez Katowice z przebudową stacji Katowice - wynika z informacji spółki. Ostatnio, zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej PLK m.in. unieważniły wybór wykonawcy.
Chodzi o największe, warte ok. 4 mld zł zamówienie w ramach przebudowy kluczowego połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów - pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego.
W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją, która przez cztery lata poważnie skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. w ostatnich dniach Koleje Śląskie uruchomiły serwis, przebudowawezlakatowickiego.pl, mający pomagać mieszkańcom w planowaniu podróży. Wciąż nie ma jednak wykonawcy prac.
W przetargu dot. węzła katowickiego latem br. wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor i chińskiej Stecol. Następnie do KIO wpłynęły dwa odwołania - firmy Budimex oraz konsorcjum Torpol-Intop. W ich efekcie KIO podjęła decyzję m.in. o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty, co - jak wynika z informacji na platformie zamówień PLK - nastąpiło pod koniec października br.
Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy - Most Wisła, Zabrzeg - Zebrzydowice oraz Będzin - Katowice Szopienice Południowe.
Największy przetarg, na odcinek Katowice Szopienice - Katowice - Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), ruszył w lutym ub. roku. Wpłynęło pięć ofert: Budimeksu, konsorcjum Torpol i Intop Warszawa, konsorcjum ZUE, Mota-Engil i Track Tec, konsorcjum Intercor i Stecol Corporation oraz konsorcjum PORR i Trakcja System. W przetargu założono przeprowadzenie aukcji elektronicznej.
Pod koniec sierpnia br., po aukcji, za najkorzystniejszą ofertę wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor (lider) i chińskiej Stecol Corporation, z ceną całkowitą 3,824 mld zł (przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto). Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Drugą najwyższą punktację po aukcji miała oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa, a trzecią oferta ZUE, Mota-Engil i Track Teca.
Budimex oraz Torpol złożyły odwołania do KIO. Wyrok Izby zapadł 26 września br. PLK opublikowały informację o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty - w efekcie wyroku KIO - miesiąc później. Prócz unieważnienia, zgodnie z wyrokiem PLK wykluczyły z postępowania konsorcjum Intercor - Stecol. W mocy pozostało odrzucenie oferty Budimeksu - wobec oddalenia przez Izbę odwołania tego oferenta. Dotąd PLK nie poinformowały o kolejnych czynnościach w postępowaniu.
Zaprojektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii przewidywana jest budowa modernizacja istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.