Stany Zjednoczone idą pełną parą, starając się dogonić Chiny w części świata, która stała się kluczowa dla zielonej transformacji. Chodzi oczywiście o Afrykę. Pisze o tym Matthew Hilla na mining.com.
- Wyładowane minerałami niezbędnymi do produkcji baterii i innych komponentów energii odnawialnej Zambia i Demokratyczna Republika Konga stały się najnowszym miejscem walki o przewagę między Waszyngtonem a Pekinem - czytamy.
Zdaniem portalu w ramach deklarowanych ambicji zakwestionowania dominacji Chin administracja prezydenta Joe Bidena dostrzegła szansę na ożywienie stuletniej linii kolejowej łączącej kluczowe afrykańskie kopalnie z portem na Oceanie Atlantyckim. Nazywana jest ona korytarzem Lobito. USA inwestują w projekt setki milionów dolarów.
- Ale USA spóźniły się z grą. Chiny po raz pierwszy zbudowały linię kolejową w latach 70. XX wieku, prowadzącą na wschód od Pasa Miedziowego do portu Dar es Salaam w Tanzanii. Chińska firma państwowa odbudowała później kluczową linię kolejową w Angoli za około 2 mld dolarów - czytamy.
W ciągu ostatniej dekad Chiny zainwestowały prawie 1 bilion dolarów w projekty infrastrukturalne w krajach rozwijających się. USA nie zbliżyły się do tego wyniku. Teraz może się to zmienić, gdyż korytarz Lobito stanie się okrętem flagowym planu prezydenta USA Joe Bidena. Zakłada się zainwestowanie 600 mld dolarów w podobne projekty w ciągu 5 lat.
- Jednak nie tylko infrastruktura jest zdominowana przez Chiny. Duża część produkcji miedzi w Kongo jest kontrolowana przez chińskie firmy, a amerykańskie inwestycje w górnictwo w Zambii są niewielkie. Startup z Doliny Krzemowej o nazwie KoBold metals twierdzi, że chce zmienić tę dynamikę. Wspierana przez Billa Gatesa i Sama Altmana z OpenAI firma dąży do przekształcenia swoich ogromnych złóż miedzi w północnej Zambii w kopalnię, która będzie kluczowym beneficjentem projektu korytarza Lobito - informuje Matthew Hilla.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.