Dwa przystanki kolejowe na wyremontowanej w ostatnich latach linii kolejowej Gliwice-Bytom mają powstać w Zabrzu. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi przetargi na ich budowę, z planowanym terminem realizacji do końca listopada 2024 r.
W części programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 dotyczącej woj. śląskiego PLK m.in. ostatnio podpisały umowę na budowę nowego przystanku Sosnowiec Centrum Handlowe/Jęzor na kolejowej linii Katowice-Kraków. W programie były też przygotowywane dwa postępowania na budowę przystanków: Zabrze Maciejów i Zabrze Północ.
Te nowe inwestycje mają być zlokalizowane na wyremontowanej linii kolejowej nr 147 Zabrze Biskupice-Gliwice. Jak wynika z informacji zamieszczonej na platformie przetargowej zarządcy kolejowej infrastruktury, przetargi już trwają. W przypadku Zabrza Maciejowa przystanek znajdzie się w nowym miejscu, a w przypadku Zabrza Północ - w miejscu zlikwidowanego niegdyś przystanku o tej nazwie, przy planowanej miejskie inwestycji przesiadkowej.
Przedmiotem obecnego zamówienia w Zabrzu-Maciejowie jest zaprojektowanie oraz budowa dwóch nowych peronów, jednokrawędziowych na linii nr 147 Zabrze Biskupice-Gliwice z wykonaniem odwodnienia, dróg dojścia do peronów i innych robót, dotyczących: nawierzchni torowej z odwodnieniem torowiska, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Tzw. Program Funkcjonalno-Użytkowy zakłada tam dwa perony jednokrawędziowe o wymiarach 150 m na 2,80 m na 76 m (z lokalnymi poszerzeniami i rezerwą pod kątem wydłużenia do 200 m), przewiduje drogę dojścia w postaci schodów i pochylni. Zamawiający nie przewiduje dodatkowych urządzeń, jak windy czy platformy. Linia kolejowa w lokalizacji robót znajduje się na nasypie kolejowym o wysokości powyżej sześciu metrów: preferowana jest budowa peronów w systemie prefabrykowanym, na palach/słupach zabudowywanych w skarpie.
Zamawiający dopuszcza wykorzystanie obecnego wiaduktu kolejowego (ul. Nad Kanałem) na potrzeby budowy peronów. Wymaga minimalnej ingerencji w obecną konstrukcję wiaduktu - konstrukcja peronów powinna być oparta na elementach innych, niż konstrukcja wiaduktu.
Dokumentacja na wczesnym etapie prac powinna określić koncepcję posadowienia konstrukcji peronu w rejonie wiaduktu z uwzględnieniem zmian w konstrukcji obiektu wiaduktu. W ramach opracowania dokumentacji projektowej należy też m.in. ująć projekt zabudowy dwóch rozjazdów przed przystankiem. Na peronach i wokół nich powinna znaleźć się cała potrzebna infrastruktura.
PFU dotyczący Zabrza-Północ również zakłada perony jednokrawędziowe o podobnych wymiarach i rezerwie, a także dojścia do peronów, w tym tunel pieszo-rowerowy pod torami, prowadzący z peronów w kierunku planowanego przez urząd miasta w Zabrzu centrum przesiadkowego przy ul. Przystankowej oraz na przeciwległą stronę, do ul. Mikulczyckiej, ze schodami i windami i infrastrukturą dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na peronach i wokół nich powinna znaleźć się cała potrzebna infrastruktura.
Zamawiający wymaga takiego zaprojektowania inwestycji, aby uwzględnić planowaną w sąsiedztwie budowę centrum przesiadkowego przy ul. Przystankowej w Zabrzu (na linii tramwajowej nr 3), a także planowaną również przez miasto przebudową ul. Hagera w Zabrzu.
PLK przewiduje realizację budowy peronów oraz prac realizowanych przez urząd miasta w Zabrze, tj. przebudowy wiaduktu nad ul. Hagera w ramach przebudowy ul. Hagera, w ramach jednych zamknięć torowych. W pobliżu, wzdłuż linii kolejowej, przebiega bezkolizyjna na terenie Zabrza droga krajowa nr 88 (zjazdy i wjazdy na nią znajdują się po obu stronach ul. Przystankowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.