Spółka PKP PLK podpisała w poniedziałek umowę m.in. na zaprojektowanie drugiego toru i nowych przystanków na ok. 20-kilometrowym odcinku Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice, w ramach linii nr 140 łączącej Katowice z Rybnikiem. To jedno z przedsięwzięć w ramach rządowego programu Kolej Plus.
- Linia Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice będzie zmodernizowana, ale co najważniejsze: zostanie wybudowany dodatkowy tor, linia będzie dwutorowa. Zakładamy, że po rozpoczynającej się niebawem przebudowie węzła Katowice, będzie możliwość kursowania pociągów z częstotliwością w godzinach szczytu nawet co 15 minut, podczas gdy teraz pociągi jeżdżą co godzinę-dwie - powiedział prezes spółki PKP PLK Ireneusz Merchel.
Prace projektowe pochłoną blisko 10,5 mln zł i potrwają do 2026 r., zaś inwestycja ma być gotowa trzy lata później. Całość ma kosztować ponad 460 mln zł, z czego czwarta część, 115 mln zł, to wkład samorządów - Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i woj. śląskiego.
Planowane dobudowanie drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami zwiększy przepustowość linii - będzie mogło kursować nią więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech, a także - po odbudowie połączenia do Jastrzębia - w tym kierunku.
Projekt przewiduje budowę ogółem 20 km toru i sieci trakcyjnej, nowych przystanków w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza oraz przebudowę stacji i przystanków: Mikołów, Orzesze oraz Łaziska Górne, gdzie zostaną dobudowane perony uwzględniające potrzeby osób z ograniczeniami ruchowymi.
Na liście podstawowej Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. w woj. śląskim jest siedem projektów o szacowanej wartości ok. 2 mld zł. Spośród nich ruszyły przetargi m.in. na zaprojektowanie odtworzenia alternatywnego kolejowego połączenia pasażerskiego Katowic z Tychami przez dzielnicę Murcki oraz odtworzenia połączenia pasażerskiego Bytomia z Rudą Śląską - Chebziem.
Trasa wzdłuż linii kolejowej nr 140 na odcinku między przystankiem Katowice Piotrowice do odgałęzienia przy granicy Mikołowa i Łazisk Górnych została wybrana przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny jako tzw. wariant inwestorski odcinka planowanej linii kolejowej dużych prędkości nr 170 Katowice - Ostrawa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.