W 15 wyrobiskach pogórniczych z 18 skontrolowanych wykryto nieprawidłowości w związku z ich zagospodarowaniem - poinformował Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Jak zapewniono, nie odnotowano przypadku rekultywacji wyrobisk z wykorzystaniem odpadów niebezpiecznych.
GIOŚ wyjaśnił, że przez ponad miesiąc 130 funkcjonariuszy prowadziło kontrole wyrobisk. Akcja to wynik porozumienia Inspekcji z Wyższym Urzędem Górniczym.
Inspekcja poinformowała, że akcja zakładała przeprowadzenie kontroli terenów i wyrobisk pogórniczych w zakresie zgodności prowadzonych prac z decyzjami zezwalającymi na przetwarzanie odpadów w procesie odzysku, polegającego na wypełnieniu terenów wyrobisk poeksploatacyjnych, a w szczególności weryfikacji rodzajów odpadów deponowanych na terenie rekultywowanych wyrobisk.
Jak dodano, na skontrolowanych 18 wyrobisk i gruntów, nieprawidłowości związane z ich zagospodarowaniem wykryto na 15. Kontrolą objęto też 95 pojazdów na drogach dojazdowych w obrębie wyrobisk.
Oprócz tego Inspekcja Ochrony Środowiska ustawiła 20 punktów kontrolnych, dzięki czemu można było na bieżąco wykrywać nieprawidłowości związane z zagospodarowaniem wyrobisk na terenie całego kraju - przekazano.
Inspekcja w odpowiedzi na pytania poinformowała, że w trakcie prowadzonych kontroli nie odnotowano przypadków rekultywacji wyrobisk z wykorzystaniem odpadów niebezpiecznych.
Odnosząc się do istoty wykrytych nieprawidłowości wyjaśniono, że chodziło m.in. o kwestię prowadzenia ewidencji transportu odpadów w sposób niezgodny z wystawianymi kartami przekazania. Dotyczyło to transportu odpadów innych niż zadeklarowanych w BDO (Baza Danych Odpadowych) bądź bez wymaganych dokumentów - wystawionych kart w BDO. Część transportów nie była również odpowiednio oznaczona tablicami z napisami odpady.
Inspekcja przekazała, że chodziło również o przyjmowanie i przetwarzanie odpadów innych niż te, które zostały określone w wydanych zezwoleniach.
Nieprawidłowości dotyczyły ponadto braku spełnienia warunków bezpieczeństwa w obrębie wyrobisk, takich jak usypanie wałów lub zastosowanie innych zabezpieczeń uniemożliwiających czy utrudniających dostęp osób postronnych oraz pojazdów.
Uchybienia obejmowały również kwestie dokumentacji prowadzonej przez podmioty gospodarcze. Chodziło np. o nieskładanie lub nieterminowe składanie sprawozdań z ilości przetwarzanych odpadów, składowania odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.