Na czterech przodkach koncentrują się roboty przygotowawcze w ruchu Knurów kopalni Knurów-Szczygłowice należącej do JSW. W toku są również roboty drążeniowe, mające na celu połączenie knurowskiego zakładu górniczego z kopalnią Budryk.
Pędzone są m.in. pochylnie 13 i 16 w pokładzie 407/1, a następnie chodniki podścianowy i nadścianowy 18 a i b dla przyszłej ściany 18 w pokładzie 407/1. Będzie ona wybierana w 2025 r. W połowie września br. zakończyły się prace drążeniowe rozcinki ściany 7 w pokładzie 504, której rozruch planowany jest w II kwartale 2024 r. Jej wybieg ma wynosić ponad 2700 m!
– Będzie miała rekordowy wybieg 2055 m – zwraca uwagę nadsztygar Marcin Sikora, kierownik oddziału GRP 1.
Tymczasem na zbrojenie czeka ściana 14 w pokładzie 407/1. Ma ruszyć niedługo po „siódemce”, już w 2024 r. Jak zapewnia nadsztygar Marcin Sikora, panować tam będą bardzo dobre warunki geologiczno-górnicze, sprzyjające większym postępom robót eksploatacyjnych.
Trwa ponadto drążenie wyrobisk dla uruchomienia ściany 29 w pokładzie 405/1, a także dwóch wyrobisk dla potrzeb wentylacyjnych kopalni. Mowa o pochylni 4 w pokładzie 408/3 oraz chodniku 16 c w pokładzie 407/1. Nadal trwają również prace nad podziemnym połączeniem ruchu Knurów z kopalnią Budryk w Ornontowicach. Od strony ruchu Knurów drążenie wyrobisk prowadzą brygady PBSz.
Przypomnijmy, roboty drążeniowe prowadzone są na poziomie 850 m. Plan robót zakłada, że jako pierwsza powstanie przecinka 21 i przekop wentylacyjny I. Następnie prowadzone będą dwa przodki, jeden w stronę kopalni Budryk, a drugi na poziomie 650. Pochylnia połączy się z szybem Aniołki w obszarze górniczym Knurowa do poziomu 450 m.
W kopalni trwają ponadto przygotowania do budowy poziomu 1050. To właśnie m.in. w tym celu planowane jest pogłębienie szybu I w ruchu Szczygłowice. Jest już gotowy przekop pod ten szyb i trwa budowa przekopu pochyłego w ruchu Knurów do poziomu 1050. Modernizowany jest ponadto zakład mechanicznej przeróbki węgla. W kolejnych latach ruch Knurów zwiększyć ma produkcję surowca koksowego do poziomów założonych w strategii JSW.
Warto również wspomnieć, że z końcem ub.r. w ruchu Knurów wprowadzono do eksploatacji innowacyjny kompleks ścianowy, w całości zaprojektowany i wykonany przez Jastrzębskie Zakłady Remontowe specjalnie dla ruchu Knurów. Obecnie pracuje w ścianie 34 w pokładzie 405/1.
Będzie z pewnością długo służył kopalni, chociażby ze względu na fakt, że charakteryzuje się zakresem pracy 14/38. W kompleksie tym – przypomnijmy – podziałka sekcji obudowy wynosi nie, jak było to do tej pory 1,50 m, lecz 1,75 m. Ze względu na to, że sekcje obudowy zmechanizowanej posiadają podziałkę 1,75 m, w ścianie zabudowanych zostało ich mniej, co pozwala na zatrudnienie trzech operatorów obudowy zmechanizowanej na zmianę. Przy standardowej podziałce 1,5 m należałoby zabudować około 160 sekcji obudowy zmechanizowanej, co wymusiłoby zatrudnienie czterech operatorów obudowy zmechanizowanej. To duże udogodnienie mające również wpływ na wynik ekonomiczny.
– Kompleks świetnie się nam sprawdza. Wspomaga utrzymanie odpowiednich warunków do prowadzenia eksploatacji i przede wszystkim zwiększa poziom bezpieczeństwa załóg – tłumaczy nadsztygar górniczy Piotr Pankiewicz.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.